تغییر Activity ID با Global Change در پریماورا P6

15 دقیقه
6 دیدگاه

در نرم افزار پریماورا P6 حین کار روی یک پروژه، فعالیت های زیادی دارید و قصد دارید Export گرفته و به Spreadsheet منتقل کنید. برای WBS های مختلف بایستی پارامتری داشته باشید تا برای فیلتر کردن در اکسل بتوانید به راحتی ردیف مورد نظر را پیدا کنید و تغییرات مد نظر خود، مثال آپدیت کردن پروژه را انجام دهید. از این رو مهارت در تغییر Activuty ID با Global Change در P6 اهمیت دارد. همچنین در زمان نگارش برنامه زمانبندی schedul بخاطر اضافه و حذف کردن های فعالیتها، شناسه ها ID نامرتب می شوند و اهمیت داشتن پارامترهای خاص برای مجموعه فعالیت ها بیش از پیش نمایان تر می شود.

شخصی سازی Activity ID در پریماورا

گاه به دستور کارفرما یا به خاطر نیاز خود، نیاز به شخصی سازی Activity ID با Global Change دارید، برای این منظور در نرم افزار P6 از قابلیت Global Change که در بخش Tools تعبیه شده بهره می گیریم. برای درک بهتر روند، طی چند مثال، انواع روش برای ایجاد ID های شخصی سازی شده ی دسته های فعالیت های مرتبط را بررسی می کنیم.

همان طور که در شکل می بینید پس از وارد کردن فعالیت ها، Activity ID ها بر اساس پیش فرض نرم افزار ایجاد شده است. فعالیت A1010 را در نظر گرفته و فرض کنید قرار است به شکل A1010-Karan تغییرش دهیم.

اما روش تغییر Activity ID چگونه است؟

مثال 1

از بخش Tools، گزینه ی Global Change را انتخاب کرده و از منوی سمت راستش، گزینه ی New را انتخاب می کنیم. سپس از پنجره ی باز شده موس را روی بخش میانی قرار داده و یکبار کلیک می کنیم تا بخش میانی که مورد احتیاج ماست انتخاب Select شود: (بخش قرمز رنگ مشخص شده). از بخش Global Change Name می توانید اسمی انتخاب کنید.

مطابق شکل زیر گزینه ها را انتخاب می کنیم. با انتخاب Custom در آخرین سلول، امکان نگارش متن دلخواه برای ما فعال میشود و و قادر به تغییر Activity ID با Global Change خواهیم شد:

پس در ادامه در سلول Parameter / Value متن دلخواه را مینویسیم. در این  مثال Karan نوشته می شود. سپس گزینه Change را از منوی سمت راست می زنیم تا تغییر Activity ID اعمال شود.

سپس پنجره ای متنی باز شده و به ما امکان ذخیره تغییرات به صورت متنی را می دهد که گزینه No را پس از زدن گرینه  Commit Changes انتخاب می کنیم، اما تغییر Global Change در لیست فعالیت ها لحاظ شده.

مثال 2

حالا در نظر داریم در تغییر Activity ID جدید خود، حرف A را از A1010-Karan حذف کنیم، یعنی ID ما به شکل 1010-Karan بشود. برای این منظور مطابق مراحل قبل پیش رفته اما باید از تابع RightString در سمت  Parameter / Value استفاده کنیم که ارقام را با تعداد دلخواه از سمت راست جدا کرده و الباقی را حذف می کند. نمای پیش فرض این فرمول به صورت RightString (Parameter,#) می باشد که موارد داخل پرانتز قابل تغییر هستند. این تغییر در راستای تغییر Activity ID با Global Change می باشد. چون وقتی از A1010-Karan ده رقم از سمت راست برداریم به ID مد نظر خود می رسیم، پس به شکل زیر عمل می کنیم و سپس Change را از منوی سمت راست می زنیم:

همچنین تابع LeftString همین عمل را انجان می دهد، با فرق اینکه شمارش از سمت چپ شروع می شود.

مثال 3

در این مثال قصد داریم نشان دهیم چگونه چند کاراکتر میانی را انتخاب کنیم و الباقی را حذف کنیم تا تغییر Activity ID با Global Change بدین شکل اعمال شود. و همچنین چگونه می توانیم حرف یا حروفی بدان اضافه کنیم.( توجه داشته باشید که برای اعمال هر دو یعنی داشتن چند کاراتر میانی و اضافه کردن حرف باید طی دو مرحله  ابتدا کاراکترهای میانی استخراج شوند سپس حرفی به آن اضافه شود ) پس در مرحله اول می خواهیم 1010-Karan را تبدیل به 010-Ka کنیم.

شکل کلی تابع به این صورت است: SubString (Parameter,#,#)  که هشتک اول کاراکتر آغازی و هشتگ دوم کاراکتر پایانی که باید جدا شوند را مشخص می کند. پارامتر مد نظر ما Activity ID می باشد و هشتکها به ترتیب 2 و 6 می باشند. در ادامه برای اضافه کردن حرف B ، گزینه Add را می زنیم و به شکل زیر عمل می کنیم.

برای اینکه با نکات بیشتری در نرم افزار پریماورا آشنا شوید پشنهاد می کنیم پکیج پروفسور P6 استاد کران زاده را تهیه نمایید.

دسته بندی فعالیت های هر سطح WBS خصوصا وقتی به نرم افزار اکسل Excel منتقل می شوند اهمیت دارد. فیلتر کردن در اکسل برای شناسایی فعالیت های مورد نظر اهمیت Activity ID انحصاری برای هر دسته فعالیت را دو چندان می کند.

فرض کنید سه دسته ی مهندسی- خرید – اجرا ( Engineering، Procurement، Construction ) داریم که هر بخش دارای فعالیت هایی می باشند. می خواهیم فعالیت های هر مجموعه، شناسه هایی داشته باشند که ارتباط آنها را به یکی از بخشهای مهندسی- خرید – اجرا نشان دهد. تغییر Activity ID با Global Change این اقدام را میسر می کند و در این مقاله طی دو بخش، گام به گام روش کار را نشان می دهیم.

بازگشت Activity ID به پیش فرض نرم افزار P6

گام 1

ابتدا در نظر داریم Activity ID های فعلی که در قسمت اول ایجاد کردیم را به ID های پیش فرض نرم افزار برگردانیم. یعنی تغییر B010-Ka به  A1010. پس برای تغییر Activity ID با Global Change در نوار ابزار بخش Tools گزینه Global Change را انتخاب می کنیم و روی گزینه New کلیک می کنیم. و نامی دلخواه برایش انتخاب می کنیم؛ در اینجا ghesmat 2 .  همانند بخش اول بخش میانی را Select می کنیم، سپس گزینه Add را انتخاب می کنیم. مقصود ما این است در وهله ی اول از فرمول LeftString استفاده کنیم تا چهار رقم از چپ جدا کنیم تا Ka حذف شود. پارامتر مد نظر ما Activity ID و تعداد کاراکتر 4 است: LeftString (Activity id,4) . البته می توانستیم از فرمول SubString بهره بگیریم که برای مشاهده کاربرد LeftString صرف نظر کردیم

گام 2

در انتهای گام 1 ما به Activity ID ی B010 رسیدیم. حالا با بهره گرفتن از فرمول RightString می خواهیم سه رقم را جدا کرده تا فقط 010 باقی بماند. پس Add را زده و پارامتر و # را بدین شکل تایپ می کنیم: RightString ( Activity id.3 ) ( مطابق تصویر زیر ):

گام 3

در سومین گام تغییر Activity ID با Global Change مجددا New را انتخاب کرده و حواسمان باشد که Change را نزنیم! در این گام هدف ما اضافه کردن A1 به Activity ID مورد نظر است. پس Parameter/Value ابتداعی ما بایستی A1 باشد. و Operator مان & همچنین دومین Parameter/Value بایستی Activity ID باشد. حالا زمان انتخاب گزینه ی Change فرا رسیده و می توانیم تغییرات را اعمال کنیم. ( مطابق تصویر زیر ) :

حالا Activity ID های ما مطابق پیش فرض Default نرم افزار پریماورا P6 شده است.

شخصی سازی Activity ID ها برای فعالیت ها

گام 1

در  این بخش در نظر داریم قسمت های مهندسی – خرید – اجرا یعنی Engineering – Procurement   Constructi را به شکل مجزا شخصی سازی کنیم. این اقدام از این منظر قابل اهمیت است که هنگام Export گرفتن  و انتقال به Spreadsheet و هنگام فیلتر کردن در نرم افزار اکسل بتوانید به راحتی تغییرات مورد نظر مثلا آپدیت کردن ( بروزرسانی ) پروژه را انجام دهید. پس از مسیر زیر وارد پنجره مورد نظر می شویم:

Tools > Global Change > ghesmat 2 > Modify

به ردیف های قبلی که در کادر میانی ایجاد کرده ایم دیگر احتیاجی نداریم پس آنها را Delete می کنیم.

گام 2

در این گام در راستای تغییر Activity ID با Global Change به کادر ابتداعی پنجره ی Modify Global Change نیاز داریم پس آن را انتخاب می کنیم تا فعال شود. پارامتر مد نظر WBS و ستون سوم (Is) روی is under   باشد تا زیرمجموعه اش لحاظ شود.

در بخش Value بایستی WBS بخش Engineering را انتخاب کنیم. (TST.ENG)

گام 3

پس از اجرای گام دوم، کادر بخش میانی را انتخاب می کنیم تا فعال شود. پارامتر ما Activity ID است. Parameter/Value را Custom انتخاب کرده تا عبارت مد نظر که E می باشد را تایپ کنیم. در ادامه مانند تصویر زیر دو بخش دیگر را انتخاب می کنیم و سپس گزینه Change را کلیک می کنیم.

گام 4

مجدد در ghesmat 2 گزینه Modify را انتخاب کرده، در قسمت Value این بار Procurement را انتخاب می کنیم: TST.PRO

در کادر میانی کافیست که E را پاک کرده و P را تایپ کنیم و سپس گزینه Change را انتخاب کنیم:

عینا همین اعمال را برای بخش نهایی Construction انجام می دهیم: ( TST.CON )

حالا ما Activity هایی با کد انحصاری برای هر سطح WBS خواهیم داشت:

برای اینکه نکات بیشتری را در مورد نرم افزار پریماورا بیاموزید پیشنهاد می کنیم پکیج پروفسور p6 استاد کران زاده را تهیه نمایید.

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
سام
1400/11/06
پاسخ دهید

سلام آقای مهندس وقتتون بخیر
اگر بین تهیه WBS با اضافه کردن فعالیت های جدید مابین قبلی ها ترتیب ریاضی اعداد در Activity ID به هم بریزد و بخواهیم بصورت صعودی و یکنواخت Sort شوند چگونه با Global Change آنها را مرتب سازی کنیم؟؟
پیشاپیش از لطف و محبت شما بزرگوار کمال تشکر و قدردانی را دارم.

روزبه کران زاده
1400/11/06

سلام ممنون میشم در واتساپ سوالتون رو دقیق مطرح کنید که به امید خدا واسه پاسخ دهی بشه یک محتوای کامل راجه بهش ساخت و منتشر کرد. شماره واتساپ در گوشه پایین سایت به صورت معلق موجود است.

sara
1401/09/04
پاسخ دهید

سلام زمانیکه ترتیب ریاضی اعداد در Activity ID به هم بریزد و بخواهیم بصورت صعودی و یکنواخت Sort شوند چیکار باید انجام دهیم؟ سپاس

روزبه کران زاده
1401/09/09

سلام باید روی سربرگ ستون activity id کلیک کنید تا سورت بر اساس این ستون انجام شود. دقت کنید این ترتیب می تواند با هربار کلیک صعودی یا نزولی باشد.

ابوالفضل جانی قربان
1402/11/08
پاسخ دهید

سلام با سپاس فراوان از زحمات شما.بسیار کاربردی هستند مطالب

حسین علیزاده
1403/02/11
پاسخ دهید

بسیار خوب و مفید

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question