سه سناریو اصلی زمان بندی در پریماورا

سه سناریو زمانبندی Reschedule در پریماورا Primavera P6

6 دقیقه
9 دیدگاه

نرم افزار پریماورا Primavera P6 یک نرم افزار تجاری است که پروژه را مدیریت می کند. پریماورا primavera یک نرم افزار کاربردی در صنعت است که از زمان آغاز کار پروژه start تا پایان پروژه  مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای مهم این نرم افزار primavera می توان به مدیریت قراردادها، هزینه ها، مکاتبات و جلسات اشاره کرد که تغییرات درون پروژه را بررسی می کند. با استفاده از پریماورا (primavera) در یک محیط یکسان و با روش های برابر می توان ارتباط بین اعضای تیم درون پروژه و مدیران پروژه را در قالب یک شبکه کامپیوتری  برقرار کرد. در نهایت این نرم افزار باعث سرعت بخشیدن به مدیریت پروژه می شود. یکی از مهم ترین قابلیت های این نرم افزار (p6) زمان بندی پروژه ها است. در ادامه به معرفی سه سناریو اصلی زمانبندی در پریماورا می پردازیم.

سه سناریو زمانبندی (Schedule) در پریماورا Primavera P6 عبارتند از:

سناریو Retained Logic زمان بندی در پریماورا

در نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا (primavera) سناریو زمانبندی یا Reschedule به صورت پیش فرض در این حالت قرار دارد و زمانبندی (Schedule) را انجام می دهد. در این حالت نرم افزار منطق روابط پیش نیازی و پس نیازی بین فعالیت ها را برای ادامه کار به صورت پیش نیاز حفظ می کند. باقیمانده فعالیت را پس از اتمام فعالیت پیش نیاز مشخص می کند. در این حالت بعد از مشخص کردن زمانی خاص، کل پروژه بعد از خط Data Date زمانبندی ( Schedule ) می شود. ولی فعالیت هایی که به آن ها مقدار واقعی یا ( Actual ) داده می شود میزان پیشرفت را در همان حالت نگه می دارد. و باقی فعالیت ها را با توجه به روابط پیش نیازی که از فعالیت های قبلی خود داشته زمانبندی می کند. یعنی زمانبندی (Schedule) فعالیت ها بدین صورت است که وقتی یک فعالیت انجام شد مابقی بعد از فعالیت انجام شده زمان بندی می شوند. 

سناریو Progress Override زمان بندی در پریماورا ( p6 )

یکی از سناریوهای زمانبندی در پریماورا سناریو progress Override است. وقتی که زمان بندی در پریماورا ( p6 ) در این حالت قرار گیرد و پروژه را در تاریخ Data Date مورد نظر برنامه خود قرار دهیم، پریماورا ( primavera ) منطق اولیه شبکه زمان بندی را برای ادامه کار مد نظر قرار نمی دهد. در نتیجه باقیمانده فعالیت را بلافاصله بعد از خط Data Date منتقل می کند. وقتی این حالت در نرم افزار اعمال شود کل فعالیت های درون پروژه را از همان تاریخ مد نظر به بعد زمانبندی (Schedule) می کند، ولی فعالیتی که به آن ( Actual ) داده شده است را از همان تاریخ به بعد، پس نیازها را قرار داده و به فعالیت های قبل از تاریخ مد نظر هیچ کاری نداریم. به عبارت دیگر به میزان پیشرفت فعالیت قبلی و پیش نیاز آن کاری نداشته و زمانی که از این حالت استفاده می شود فرد موظف است مابقی کار خود بدون در نظر گرفتن زمان به طور کامل انجام دهد.

سناریو Actual Dates زمانبندی در پریماورا

وقتی از سناریو Actual Dates  زمانبندی در پریماورا (P6 )  استفاده می شود برای ما همان سناریو زمانبندی حالت Retained Logic در نظر گرفته می شود. با این تفاوت که فعالیت هایی که پیش نیاز فعالیت مد نظر است را بحرانی نشان می دهد. به این معنی که طبق منطق ابتدا باید فعالیت های پیش نیاز و سپس فعالیت مد نظر انجام گیرد. در این نرم افزار در این حالت فعالیت هایی که پیش نیاز هستند به صورت قرمز رنگ در آمده است.  همچنین فعالیت هایی که به صورت بحرانی هستند یک شناوری منفی برای آن ها ایجاد شده است. در اصل شناوری منفی یک اخطار است که باید ابتدا فعالیت های بحرانی انجام شده و سپس فعالیت مد نظر ما اعمال گردد.

امید است که از توضیحات فوق در رابطه باسناریوهای زمانبندی (Schedule) در پریماورا ‍(P6 ) نهایت استفاده را برده و کابرد لازم را در راستای برنامه ریزی وکنترل پروژه شما داشته باشد. شما می توانید با تهیه پکیج پروفسور p6 با دیگر نکات مهم و مطالب ارزشمند در مورد زمانبندی در پریماورا تخصص کسب نمایید.

 برای فهم بهتر موضوع شما را به تماشای ویدیو زیر در مورد سناریوهای زمانبندی در پریماورا دعوت می کنیم. 

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
اسماعیل حافظی
1400/08/14
پاسخ دهید

چرا ویدئو نیست🙄

روزبه کران زاده
1400/08/16

سلام و عرض ادب
ویدئو در صفحه مقاله وجود دارد و مشکلی هم برای پخش ندارد ما دوباره تست کردیم همه چیز عالی بود!
مرورگز دیگه ای استفاده کنید و یا ویدئو را با یک سرچ ساده از طریق کانال یوتوب یا آپارات تماشا کنید.
https://www.aparat.com/v/vmWfr/

kourosh Damankhorshid
1401/02/12
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید.کدوم سناریور بهتر و در اغلب پروژه ها مورد پسند است؟؟؟

روزبه کران زاده
1401/02/14

سلام
پیشنهاد میشه روی حالت دیفالت یا همون گزینه اول بگذارید.
موفق باشید

وحید نوری
1402/06/08
پاسخ دهید

سلام و خسته نباشید
ممنون ار آمورش‌های خیلی خوبتون

رضا
1402/06/29
پاسخ دهید

با این روش تاریخ شروع و پایان برنامه که تغییر می کند؟؟؟

روزبه کران زاده
1402/06/30

سلام بله ممکنه با توجه نوع زمانبندی و روابط داده شده این تغییر تاریخ پایان اتفاق بیفتد. البته فراموش نکنید که این تاثیر گرفته شده از نوع سناریو در حالت بروزرسانی شده است و نه در حالت پلن و این را باید یادآور شد که هر پروژه ای با هر سناریو زمانبندی در حین بروزرسانی تاریخ پایانش تغییر خواهد کرد بلکه دقیقا طبق برنامه پیش برید و اکچوآل کنید. موفق باشید

ابوالفضل جانی قربان
1402/11/11
پاسخ دهید

بسیار مفید و کار راه انداز است

حسین علیزاده
1403/02/11
پاسخ دهید

سپاس فراوان

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question