فعالیت با پایان باز ممنوع | رابطه ای که پروژه ما را خراب می کند!

7 دقیقه
7 دیدگاه

 در مدیریت وکنترل پروژه و هنگام کار با نرم افزارها، همیشه احتمال برخورد با مواردی هست که انتظارش را نداریم و کارمان را خراب می کند در حالی که حتی تشخیص نمیدهیم مشکل از کجاست!

بهترین راه کار برای آمادگی و رفع این مشکلات، آشنایی زودتر با آن ها و روش اصلاح شان می باشد، یکی از این مشکلات فعالیت هایی هستند که رابطه ی SS(Start to Start) با یکدیگر دارند، این یعنی اگر دو فعالیت A و B داشته باشیم، فعالیت B حداقل +L یا -L واحد زمانی بعد از شروع فعالیت A می تواند شروع شود. فراموش نکنید که یک کارفرمای حرفه ای حواسش به این موارد هست. در این آموزش به بررسی یک قانون طلایی به اسم فعالیت با پایان باز ممنوع می پردازیم.

فعالیت با پایان باز ممنوع، نه فعالیت بدون پس نیاز ممنوع! فرق این رو در چیست؟

پس از تهیه برنامه و تهیه Time Schedule تصور می شود که این یک قانون است که هر فعالیت هر پیش نیاز Predecessors) (داشته باشد هم پس نیاز (Successors)، خب طبعا این درست است که این یکی از قواعد برنامه زمان بندی   (scheduale) است.

تصور کنید فعالیتی هست که رابطه(Start to Start )  SS با فعالیت بعدی خود دارد و هنگامی که مقادیر واقعی)  (Actual را وارد پروژه می کنید، پی میبرید که با اینکه فعالیتی ده روزه در حالت واقعی سی و پنج روز طول کشیده، با وجود عقب افتادن پایانش، تاثیری روی الباقی فعالیت ها نداشته و آنها به زمان دیگر شیفت پیدا نکرده اند. اینجاست که اهمیت قانون فعالیت با پایان باز ممنوع خودنمایی می کند

مثالی از قانون فعالیت با پایان باز ممنوع در msp

گام اول:

فعالیتی با آی دی 51 را در نظر می گیریم که رابطه آن با فعالیت بعدی  (Start to Start )SS است که بدین شکل است: 52SS+11 days

و در شکل زیر مشاهده میکنید که نام آن فعالیت Rebaring Wall با زمان 22 روز است:

اما فرض کنید شما بجای 22 روز سهوا 122 روز را وارد کرده اید، ممکن بوده که به فعالیت آشنایی نداشته اید یا حتی اشتباه تایپی مرتکب شده باشید. اگر عدد Duration 122 باشد مشاهده می کنید طول انجام فعالیت بسیار زیاد شده اما تغییری از فعالیت های بعدی رخ نداده است:

گام دوم:

راه حل برای این مشکل یعنی فعالیت هایی که نمی توانید برایش پس نیازی) (Successor در نظر بگیرید این این است که آنرا به یک مایل استون) (Milestone وصل کنید، اگر مایل استونی نیافتید دست کم به مایل استون پایان( Finish Milestone ) وصلش کنید و هرگز اجازه ندهید پایان فعالیتی باز باشد زیرا اشکالی فنی تلقی می شود.

همان طور که در شکل زیر می بینید برای برطرف کردن مشکل ایجاد شده یک پس نیاز) Successor (دیگر که همان آی دی) (Finish پروژه می باشد را با یک کاما برای فعالیتمان تعریف می کنیم: 52SS+11 days,76

پس زمانی که فعالیتی پیش نیاز هیچ فعالیت دیگری نیست، با بهره گیری از قانون فعالیت با پایان باز ممنوع، لااقل به مایل استون Finish، گرچه در بیش از 99.99 درصد مواقع این اتفاق نمی افتند و به ندرت با این مورد مواجه خواهید شد.

گام سوم:

در موردی که مثال زده شد چاره ی دیگری بود که درست تر این است که فعالیت ما Rebaring Wall

یعنی آرماتور بندی دیوار است و طبعا قالب بندی پس از آرماتور بندی دیوار شروع می شود، پس می باست آن را به قالب بندی وصل می کردیم مثلا با Lag -6d و با رابطه ی Finish to Start(FS)

سپس می توانیم پس نیاز با آی دی 76 که مایل استون پایان بود را از رابطه ی فعالیت با آی دی 51 یعنی Rebaring Wall حذف کنیم. این باعث می شود قانون فعالیت با پایان باز ممنوع رعایت شود.

معایب عدم رعایت قانون فعالیت باز ممنوع چیست؟

فرض کنید از ویت زمانی در پروژه استفاده می کنید و زمان فعالیت خیلی زیاد می شود و روی هیچ فعالیتی هم تاثیر ندارد و پایان پروژه هم تغییری نمی کند. چون زمان زیاد می شود پس ویت زمانی شما هم افزایش می یابد و طبعا ویت فکتور(Weight Factor)  فعالیت افزایش یافته و تاثیر بیشتری روی پروژه شما می گذارد و احتمالا این تاثیر غیرمنطقی میباشد. پس همچنانکه هیچ فعالیتی نباید بدون پس نیاز باشد، فعالیت با پایان باز ممنوع است.

 برای درک بهتر مطالب بالا به ویدیو زیر توجه کنید.

مطالعه این مقالات پیشنهاد می شود!

اهمیت حضور نفرات برنامه ریزی و کنترل پروژه در سایت

آموزش صفر تا صد فرمول زمانبندی در Msp

reschedule کردن پروژه در MSP

انتقال پروژه از msp به Primavera 

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
FARSHAD -
1402/04/31
پاسخ دهید

مهندس عزیز فیلمی تو سایت موجود نیست در رابطه با این موضوع .

FARSHAD -
1402/06/28

؟؟؟؟؟؟

وحید نوری
1402/06/08
پاسخ دهید

سلام
ممنون از آموزش خوبتون
فقط اینکه ویدئو توی مقاله نیستش

محمدرضا تقی خانی
1402/08/16
پاسخ دهید

بسیار عالی و مفید

داود شیشه گری
1402/11/08
پاسخ دهید

عالی

ابوالفضل جانی قربان
1402/11/11
پاسخ دهید

بسیار کاربردی و عالی بود بسیار سپاسگزارم

حسین علیزاده
1403/02/11
پاسخ دهید

بسیار مفید

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question