برنامه زمانبندی جبرانی

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی Catchup Plan با تکنیک‌های (crashing ،fast tracking)

16 دقیقه
7 دیدگاه

برای تهیه برنامه زمانبندی جبرانی یا catchup Plan در مباحث برنامه ریزی و کنترل پروژه در هر دو نرم افزار پریماورا و نرم افزار msp تنها ۲ راه وجود دارد ؛ که یکی تکنیک Crashing و دیگری Fast Tracking می باشد . تهیه ی برنامه جبرانی به این علت است که گاهی در پروژه ها ، عوامل مختلفی ممکن است رخ بدهد که برنامه زمان بندی به تاخیر بیفتد ؛ آن گاه با استفاده از طراحی برنامه جبرانی و به کار بردن تکنیک زمان بندی فعالیت ها ، plan  جدیدی برنامه ریزی می کنیم که با اجرای آن finish پروژه یعنی تاریخ پایان پروژه تغییری نکند.

کاربرد برنامه جبرانی Catchup Plan

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی در پروژه هایی که به تاخیر افتاده اند ، کاربرد دارد . زیرا در این صورت با این برنامه جبرانی ، تاخیر و عقب ماندن اجرای پروژه از برنامه زمان بندی ، جبران می شود . در حالی که تاریخ پایانی پروژه همان تاریخ قبلی بماند .

تکنیک اول تهیه برنامه زمانبندی جبرانی catchup Plan

روش اول برنامه ی جبرانی Crashing می باشد که اصطلاحا به معنای موازنه زمان و هزینه و یا فشرده کردن است . اما معنای عامیانه و ساده تر آن ، این است که پول بیشتری بدهی و کار زودتر انجام گیرد . به این صورت که اگر فعالیت های یک عملیات شامل منابع انسانی و تکنولوژی باشد و طبق برنامه عادی این عملیات مثلا خاک برداری یا غیره ۱۰ روزه انجام می شود ، آن گاه با استفاده از نیروی انسانی بیشتر یا ماشین آلات و ابزار های کاری بیشتر ( در واقع صرف هزینه بیشتر ) کار به جای ۱۰ روز ۵ روزه انجام می گیرد . این مفهوم عبارت Crashing است . البته این مراحل را برای فعالیت های مسیر بحرانی انجام می دهیم و اگر مسیر بحرانی ۵ روز کاهش پیدا کند به طبع آن کل زمان پروژه ۵ روز کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه Finish پروژه ۵ روز قبل تر اتفاق می افتد .

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی با استفاده از Crashing در نرم افزار

در تصویر مشاهده می کنید که دو فعالیت اول یعنی فعالیت های A و B را با استفاده از تکنیک crashing می خواهیم فشرده کنیم . این دو فعالیت پشت سر هم شروع می شوند

تهبه برنامه زمانبندی جبرانی

می خواهیم crashing را روی فعالیت B اعمال کنیم . برای این کار می بایست منابع آن را زیادتر کنیم . با دبل کلیک بر روی آن و قسمت Resouces مشخص می کنیم که به جای این که ۱ نفر این فعالیت را انجام دهد ، ۲ نفر انجام دهند . اما چون فعالیت ها روی حالت Fix duration است بنابر این زمان فعالیت B روی پروژه تغییری نکرد . برای حل این مسئله بر روی گزینه ای که سمت چپ می باشد ، کلیک کرده و گزینه ی زیر را انتخاب می کنیم :

Change the duration but keep the amount of work the same

به این معنا که duration را تغییر بدهد اما گزینه ی کارکرد را ثابت نگه دارد . با اعمال این گزینه برای این فعالیت ۵ روز صرف می شود .

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی

تحلیل روش crashing درتهیه Catchup Plan

تصور می شود با استفاده از تکنیک زمان بندی فعالیت ها به روش crashing ، کاری که ۱ کارگر باید در عرض ۱۰ روز انجام می داد ، می توانند ۲ کارگر در ۵ روز انجام بدهند . اما لازم است بدانید که در واقع به این راحتی نیست و ممکن است علاوه بر آن هزینه ی اضافه تری نیز باید بپردازد . یا مدیریت روی آن فعالیت ها دشوار باشد چون می بایست تمام فعالیت ها را همزمان مدیریت کرد و نمی توان تمام تمرکز و برنامه ریزی خود را روی همان تک فعالیت گذاشت. همچنین ممکن است در این شرایط کیفیت کار پایین بیاید .

تکنیک دوم تهیه برنامه زمانبندی جبرانی Catchup Plan

روش دوم برنامه زمان بندی جبرانی ، Fast Tracking می باشد که به معنای پیگیری سریع در پروژه است ، اما در واقعیت به این معناست که فعالیت هایی که منطقا باید پشت سر هم قرار بگیرند ؛ تا حد ممکن هم پوشانی داشته باشند . یعنی قبل از این که فعالیت C تمام شود شما می توانید فعالیت D را شروع کنید . البته تمام این توضیحات با توجه به پروژه و برنامه زمان بندی پروژه می باشد .

در شکل زیر فعالیت C و D را مشاهده می کنید که بدون فاصله پشت سر هم قرار گرفته اند . می خواهیم تنظیم کنیم که فعالیت D زودتر شروع شود . برای این کار روی فعالیت قسمت پیش نیاز دبل کلیک کرده و به جای پیش نیاز ۶ عبارت 6FS_5 را وارد کنیم . به این معنا که بعد از ۲ روز از آغاز فعالیت C ، باید فعالیت D را شروع کنید .

مشکلات تهیه برنامه زمان بندی جبرانی

استفاده از تکنیک های زمان بندی فعالیت ها برای تهیه Catchup Plan ، گاهی اوقات اشتباه و باعث بروز مشکل می شود . مثلا تصور کنید فعالیت اول تایید مرحله جوشکاری و فعالیت دوم شروع کار جوشکاری باشد ، در این صورت نمی توان بدون تایید مرحله جوشکاری و قبل از تایید کار فرما ، کار را آغاز کنیم . در واقع ریسک این کار بسیار زیاد است و ممکن است جوشکاری تایید نشود ؛ بنابر این شروع کار جوشکاری اشتباه است و در پی آن مشکلات بزرگ تری در پروژه به وجود می آورد .

ویدیوی آموزش تهیه برنامه زمانبندی جبرانی catchup plan

در این قسمت از آموزش تهیه برنامه زمانبندی جبرانی catchup plan می خواهیم شما را با آپدیت جدیدپریماورا P6 آشنا کنیم و در آن به تهیه برنامه زمانبندی جبرانی catchup plan بپردازیم . تمامی این آموزش ها و برنامه های زمانبندی جبرانی در مباحث برنامه ریزی و کنترل پروژه در نرم افزار پریماورا کاربرد زیادی دارند. شما نیاز دارید که برای فعالیت هایی که هنوز شروع نشده اند ، یا در اصطلاح not started هستند ، برنامه catchup plan  تهیه کنید.

دلیل استفاده از تهیه برنامه زمانبندی جبرانی

پروژه ای را در نظر بگیرید که در شکل زیر نمایش داده شده است . در این پروژه برای فعالیت ها در قسمت status مشخص شده است که start و finish برای فعالیت تیک مارک دارد . همچنین physical عدد 100% را نشان می دهد و actual هم مقدار گرفته است . برای این که بتوانیم به حالت plan برگردانیم باید برای فعالیت ها برنامه زمانبندی جبرانی تهیه کنیم . برای تهیه برنامه جبرانی catchup plan نیاز به یکسری مراحل داریم که در آموزش برنامه زمانبندی جبرانی catchup plan یاد می گیریم .

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی

استفاده از برنامه زمانبندی جبرانی catchup plan در نرم افزار پریماورا

در این قسمت از تهیه برنامه زمانبندی جبرانی می بایست چک مارک started ، همچنین چک مارک finished برداشته شود . و درصد پیشرفت physical صفر شود و همچنین عدد مقابل actual صفر شود .

تهیه برنامه جبرانی catchup plan

آن گاه تصور کنید اگر پروژه ی سنگین در دست داشتید، انجام این مراحل زمان زیادی از شما می گیرد . پس باید از روش global change استفاده کرد و همزمان تغییرات را اعمال کرد .

مراحل تهیه برنامه زمانبندی جبرانی catchup plan در پریماورا

در این قسمت با آموزش تهیه برنامه زمانبندی جبرانی catchup plan همراه ما باشید . می خواهیم مراحل گفته شده در قسمت قبل را اکنون با استفاده از glabal change انجام دهیم .

مرحله اول : برداشتن چک مارک finished

از منوی بالای صفحه global change را انتخاب می کنیم . در پنجره ی باز شده از گزینه ی new استفاده می کنیم تا صفحه modify global change باز شود . می توانیم اسم آن را به test تغییر دهیم و محل استفاده از اطلاعات را activities در نظر می گیریم.

Catchup plan در پریماورا

آن گاه در قسمت parameter گزینه ی activity type را انتخاب کرده و برای آن مشخص می کنیم که همه به غیر از milestone ها را start milestone آن را مشخص کند ، سپس actual finish آن ها را خالی قرار بده. یعنی چیزی برای آن فعالیت نوشته نشود سپس در سمت راست دکمه change را می زنیم .

catchup plan در پریماورا

یک پنجره به شکل مقابل باز می شود که تغییرات را نشان می دهد و باید در این مرحله commit را بزنی و سپس دکمه no را. آن گاه برای تمام فعالیت ها چک مارک finish برداشته می شود.

آموزش برنامه ی catchup plan

مرحله دوم : صفر کردن actual

از همان منوی global change استفاده می کنیم و مورد test را تغییر می دهیم. در این مرحله باید از گزینه ی activity resource assigments استفاده کنیم . سپس مانند شکل زیر مشخص می کنیم که هر کدام برابر این فعالیت نبود ( که همه ی فعالیت ها شامل می شود) آن گاه actual regular labor units را مساوی صفر قرار دهد و صفر را نشان بدهد .

مجددا مشابه قبل پنجره ای تغییرات را نشان می دهد که می بایست commit را انتخاب می کنیم . سپس مشاهده می کنیم که در پروژه تمام actual ها صفر را نشان می دهند و مقدار قبلی actual به صورت خودکار توسط نرم افزار ، در قسمت remaining کپی شده است .

مرحله سوم : صفر کردن physical %

در این قسمت catchup plan در پریماورا ، برای صفر کردن درصد پیشرفت physical در پروژه مجددا مانند مراحل قبل از global change استفاده می کنیم و این بار مانند تصویر زیر دستور وارد نرم افزار می کنیم و مجددا عدد صفر را برای نمایش در این قسمت مشخص می کنیم .

برنامه زمانبندی جبراین

مرحله چهارم : برداشتن چک مارک started

بعد از برداشتن چک مارک started علامت A روی قسمت start هر فعالیت برداشته می شود . برای انجام این مرحله هم ، می بایست مانند برداشتن چک مارک finished عمل کرد . اینجام این مرحله را در شکل زیر نمایش داده ایم . سپس در نتیجه ی کار چک مارک شروع تمام فعالیت ها برداشته می شوند .

با انجام این مراحل از آموزش برنامه زمانبندی جبرانی catchup plan تمامی فعالیت ها به حالت plan برگشتند .


مطالعه این مقالات پیشنهاد می شود!

استخدام در شرکت های پیمانکاری

محاسبه مدت زمان duration و تاخیرات سطوح wbs در msp

نرخ تسعیر ارز | نرخ تسعیر و تبدیل در پروژه ها

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی Catchup Plan

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
آیلار رضازاده
1401/12/28
پاسخ دهید

مهندس من از خیلیا پرسیدن کچ اپ پلن رو همون اکشن پلان میدونستن میگفتن لغوی فرق میکنن و عملا ی کارو دارن انجام میدن

روزبه کران زاده ویراشگر
1401/12/28

سلام کچاپ پلن هیچ ربطی با اکشن پلن نداره و دوتا دنیای مختلف هستند. کچاپ پلن یعنی ارائه برنامه زمانبندی جبرانی در مواقعی که تاخیر وجود داره و اجازه تمدید مدت قرارداد هم نداریم اما اکشن پلن ارائه یک برنامه اجرایی به واحدهای اجرایی می باشد که طبق این برنامه ابلاغ شده کار اجرایی رو پیش ببرند و طبق برنامه پیش برند. برای درک بهتر این قضیه پیشنهاد میدم این لینک رو درباره اکشن پلن که یک دوره مجا و جامع داره ببینید. Action Plan

رامین موسوی
1402/05/09
پاسخ دهید

درود استاد
ممنونم از آموز ش های خوب و کاربردی

tooradj safarzadeh
1402/06/05
پاسخ دهید

sepas

حسین فعله گری
1402/07/28
پاسخ دهید

سلام من فکرمیکنم جبرانی با اکشن پلن مشابه هستند ممنونم از توضیحاتتون

محمدرضا تقی خانی
1402/08/17
پاسخ دهید

بسیار عالی

هستی صباغی
1403/01/23
پاسخ دهید

عالی بود مرسی

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question