تحلیل تاخیرات در msp

محاسبه مدت زمان duration و تاخیرات variance سطوح wbs در msp

8 دقیقه
4 دیدگاه

دراین مقاله از سری مقالات آموزش نرم افزار Msp سایت کران زاده قصد داریم در مورد محاسبه مدت زمان duration در نرم افزار MSP  و تحلیل تاخیرات در سطوح wbs صحبت کنیم . شاید برای شما هم پیش آمده باشد که Activity های شما با واریانس گیری از آن به شما خروجی عدد بدهد ، اماWBS آن ، جمع آن ها را نمایش نمی دهد . دلیل رخداد این اتفاق چیست ؟همانطور که قبلا هم گفته بودیم ، محاسبات WBS هیچ ربطی به مدت زمان duration یا واریانس ( Variance ) تک به تک فعالیت های  زیر مجموعه ایجاد شده آن ندارد و محاسبات آن فقط به start & finish ، WBS آن پروژه تعریف شده مربوط است .

محاسبه سطوح ساختار شکست برای تحلیل تاخیرات در wbs

برای آموزش این مطلب چه چیزی بهتر از ذکر یک مثال که می تواند مسیر را برای ما هموار تر سازد . ( به تصویر زیر دقت کنید ):

محاسبه مدت زمان duration

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ما یک WBS ایجاد کردیم که شامل سه Activity می باشد . که دقیقا مقدار آن ها منطبق بر واقعیت ثبت شده است . که فعالیت اول آن 0 روز ، فعالیت دوم آن 2 و در نهایت فعالیت آخر ( سومی ) 6 روز به طول انجامیده است . که جمع آن ها 3 روز می باشد . درصورتی که ، باید 8 روز  را به ما نشان میداد . برای تحلیل تاخیرات در سطوح wbs باید ببینیم محاسبه ساختار شکست wbs چطور انجام می شود.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم محاسبه سطوح ساختار شکست WBS به start & finish خود WBS مربوط است و به محاسبه مدت زمان  duration درmsp ارتباطی ندارد. پس دلیل این که 8 روز را به ما نشان نمی دهد ،  به علت آن است که ما برای WBS خود ، 3 روز را تعریف کرده ایم . و اصلا محاسبات WBS آن ربطی به سه فعالیت زیر مجموعه آن ندارد ، درست است که محاسبات تک به تک فعالیت های زیر مجموعه هر WBS از روی آن تاثیر  می گیرد  اما همانطور که گفته شد فقط به ابتدا و انتهای آن WBS توجه می کند .

تاخیرات واریانسvariance سطوح wbs

در مثال بالا علت آن که ، چرا خروجی مدنظر ما بدست نیامد را متوجه شدیم . حال ، قصد داریم با توجه به مثال فوق به تشریح کامل آن بپردازیم :

( به تصویر زیر و اطلاعات آن دقت کنید ) :

محاسبه مدت زمان duration

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید ، خطوط قرمز رنگ ( اشاره گر موس روی آن قرار دارد ) WBS ، خطوط قرمز رنگ زیرین ، نشان دهنده Activity ( فعالیت ) های هر Task می باشد .  که Task سوم ، به عنوان Base line ( محور پایه ) در نظر گرفته شده است .

تحلیل تاخیرات در WBS پروژه

در آیتم اول یا همان Activity اول طبق برنامه تعبیه شده برای پروژه ، در همان ابتدا شروع و در زمان مقرر خود به اتمام رسیده است . در واقع هیچ گونه تاخیرات variance در آن مشاهده نمی شود .

در Task دوم مشاهده می کنیم که ، در واقع محاسبه سطوح ساختار شکست WBS آن با دو روز تاخیرات variance مواجهه است . و به جای آنکه در ابتدای روز پنج شنبه شروع به کار کند ، در روز شنبه فعالیت خود را آغاز کرده است . و از آن سو نیز با دو روز تاخیر هم به پایان رسیده است . پس اختلاف این Task دو روز ( finish variance  ) می باشد .

در آخر هم می بینید که ، Task سوم فعالیت خود را با 6 روز تاخیر شروع کرده و 3 روز کاری خود را ، در آخر بازه ی تعریف شده برای پروژه به اتمام رسانده است .

در واقع این تاخیرات variance  مشاهده شده در تصویر فوق باید از summary  تعریف شده برای پروژه تبعیت کرده و در انتهای روز دوشنبه به اتمام می رسید . اما به تاثیر از دو ، task 2 & 3  کل summary پروژه تغییر کرده و به انتهای روز پنج شنبه دقیقا مرتبط با task 3 به اتمام رسیده است .

و از طرفی می بینید که ما برای پروژه خود 3 روز را به عنوان تاخیرات variance در نظر گرفته ایم . که اگر به تصویر فوق دقت کنید متوجه می شوید که summary پروژه در انتهای روز دوشنبه در نظر گرفته شده ولی دقیقا با 3 روز تاخیر تعریف شده ،  و در انتهای روز پنج شنبه به اتمام رسیده و مشهود است که این summary هیچ گونه ربطی به تاخیرات واریانس variance حاصل از دو task 2 & 3 ندارد ، چرا که همانطور گفته شد از تابع number استفاده نمی کنیم که بخواهیم حاصل جمع آن ها را به ما نمایش دهد و هدف اصلی start & finish آن پروژه اصلی می باشد .

 

جمع بندی …

 در واقع باید به این نکته توجه کنید که ما بر محور زمان در حال حرکت هستیم و نیازی به جمع چند عدد حاصل از task ها نداریم . چرا که در پروژه اصلی تعریف کرده ایم از چه روزی آغاز و در چه روزی به پایان با تاخیر مجاز در نظر گرفته شده ، برسد . که این تاخیرات variance  در نظر گرفته شده هم بر اساس همان زیر مجموعه های تعریف شده برای محاسبه واریانس WBS در  MSP می باشد . در این آموزش نحوه محاسبه مدت زمان duration و تاخیرات variance سطوح wbs در  msp را سعی کردیم برای شما توضیح دهیم. کافی است که فقط آموزشی را که از سایت کران زاده برای نرم افزار MSP تهیه شده است را دقیق ببینید و آن را مرور کنید .

ویدیوی آموزشی تحلیل تاخیرات در wbs

مطالعه این مقالات پیشنهاد می شود!

استخدام در شرکت های پیمانکاری

تنظیمات تقویم پروژه change working time

 دانلود و نصب نرم افزار msp

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی Catchup Plan

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
بهمن شیخی
1402/02/20
پاسخ دهید

عالی بود استاد

روزبه کران زاده
1402/02/22

سلام ممنونم بایت نظرتون.
موفق باشید

محمدرضا تقی خانی
1402/08/21
پاسخ دهید

بسیار ممنونم تشکر

هستی صباغی
1403/01/23
پاسخ دهید

great!

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question