تهیه جریان نقدینگی

محاسبه جریان نقدینگی cash flow در کنترل پروژه + ویدیو

7 دقیقه
9 دیدگاه

در این مقاله از مقالات آموزش نرم افزار Msp می خواهیم شما را با مفهوم جریان نقدینگی cash flow آشنا کنیم که در مباحث برنامه ریزی و کنترل پروژه کاربرد زیادی دارد . بهتر است در ابتدا بدانیم cash flow چیست و چه معنا و مفهومی دارد و در ادامه آن را تحلیل کنیم.

جریان نقدینگی cash flow چیست؟

برخی به اشتباه تصور می کنند cash flow همان میزان درصد پیشرفت برنامه ای ضربدر مبلغ های قرارداد است . اما این تصور اشتباهی است. زیرا تعریف گفته شده ، نمودار پیشرفت مالی یا پیشرفت ریالی پروژه است و جریان نقدینگی cash flow مفهوم دیگری دارد .

یک جریان نقدینگی می بایست نشان دهد که در طول دوره های مختلف پروژه چه قدر هزینه و چه میزان درآمد داشته ایم و پیش بینی برای دوره های بعدی به چه صورت است. پیش بینی به این شکل است که تمام هزینه های پیش رو برای ماه آینده یا دوره ی آینده را در نظر بگیریم که شامل انجام فعالیت ها، نیروی انسانی، تجهیزات ، وسایل و غیره می باشد. همچنین می بایست درآمد های حاصل از پروژه در دوره های آینده را پیش بینی کرد و طی یک cash flow در کنترل پروژه نشان داد.

نحوه محاسبه جریان نقدینگی cash flow

شما به عنوان کارشناس کنترل پروژه می بایست یک برنامه ی محاسبه جریان نقدینگی در انجام پروژه داشته باشید که در آن با توجه به هزینه ها و درآمدهای هر دوره ؛ مثلا اگر پروژه شامل ۲۱ ماه است که در ادامه شکل را مشاهده خواهید کرد، می بایست در هرماه هزینه ها و درآمدها را محاسبه کرد و سپس با استفاده از درصد پیشرفت فعالیت ها در هر دوره ، ضربدر مبلغ قرارداد، درآمد یا در اصطلاح کنترل پروژه Invoice یا صورت وضعیت را محاسبه کرد. آن گاه میزان پیشرفت plan یا برنامه به دو شکل تجمعی و دوره ای نشان داده می شود.

نمونه cash flow در کنترل پروژه

در شکل زیر محاسبه جریان نقدینگی برای یک پروژه ۲۱ ماهه را مشاهده می کنید که در آن میزان پیشرفت پروژه را به صورت تجمعی با یک لاین آبی رنگ نمایش داده است. همچنین در هر دوره یا ماه، میزان درآمد پروژه را به صورت میله ای نشان داده است. به عنوان مثال طبق برنامه در ماه هفتم حدود ۱۲ میلیارد درآمد دارد.

محاسبه جریان نقدینگی

موارد مورد نیاز برای تهیه جریان نقدینگی cash flow

قبل از محاسبات ، برای تهیه ی یک cash flow می بایست به ۲ نکته دقت کنید و حتما رعایت کنید:

۱. تصویب برنامه زمانبندی

برنامه زمانبندی حتما می بایست تهیه و تصویب شده باشد که شما بدانید به چه صورت قرار است فعالیت ها انجام شوند و اطلاعات دقیقی برای تهیه‌ ی جریان نقدینگی داشته باشید.

۲. داشتن detail نقشه

می بایست detail یا جزئیات نقشه ها و مدارک مهندسی در دسترس باشند تا به کمک آن ها بتوانید تشخیص دهید در هر قسمت چه قدر از فعالیت ها انجام می شود ، مثلا میزان بتن ریزی یا غیره. تا بتوانید هزینه های فعالیت ها و در نهایت هزینه های پروژه را تخمین بزنید. همچنین با توجه به همین اطلاعات متوجه می شوید که آیتم های خریدنی یا MR ها چه مواردی هستند و هزینه های آن ها را پیش بینی می کنید.

پس حتما قبل از تهیه ی جریان نقدینگی cash flow باید به این دو نکته دقت کرد و اطلاعات لازم را تا حد ممکن در دسترس داشت تا بتوانید تخمین و پیش بینی صحیحی داشته باشید.

نکته مهم محاسبه جریان نقدینگی یا cash flow

با اینکه تهیه و محاسبه جریان نقدینگی به عهده فرد کنترل پروژه ای است، اما کل محاسبات از عهده‌ ی یک فرد یا یک متخصص خارج است. زیرا برای تهیه آن می بایست از اطلاعات سایر همکاران نیز استفاده کرد.

مثلا کارشناس دفتر فنی می بایست اطلاعات لازم برای ماه های اول تا ۲۱ را به شما بدهد و هزینه های هر دوره را پیش بینی کند. همچنین ممکن است اطلاعات دفتر پشتیبانی ، مسئول خرید ، واحد خرید یا واحد مهندسی لازم باشد تا محاسبات دقیق تری برای هزینه های پروژه داشته باشیم. که شامل تجهیزات تا دستمزد پرسنل می باشد.

نمونه cash flow برای درآمد و هزینه

در شکل زیر که تکمیل شده ی قسمت قبل است ، علاوه بر درآمد ، هزینه های هر دوره نیز مشخص شده است. که به صورت نمودار تجمعی هم میزان درآمد و هزینه های تجمعی نیز نشان داده شده است. این موارد برای تخمین و پیش بینی دقیق تر و بهتر cash flow لازم است.

Cash flow

همچنین می توانیم در این پروژه سود را هم به دست آوریم که از اختلاف هزینه و درآمد به دست می آید که در شکل زیر با رنگ سبز در نمودار میله ای و نمودار تجمعی نشان داده شده است.

محاسبه جریان نقدینگی

نکته مهم و کاربردی برای تهیه یک جریان نقدینگی cash flow

پیشنهاد می کنیم برای راحتی کار و محاسباتتان از روز اول کاری، ماه به ماه فعالیت های مربوطه داخل نرم افزار پریماورا P6 یا msp فیلتر کنید، حجم کاری را مشخص کنید و سپس با توجه به حجم کاری و نوع فعالیت ها ، محاسبات را انجام دهید. می توانید برای اینکه بیشتر و بهتر به تمامی این نکات مسلط شوید دوره دکتر msp استاد کران زاده را تهیه کنید. در این دوره نرم افزار msp به صورت کاملا تخصصی و کاربردی آموزش داده شده است.

ویدیو آموزشی برای تهیه جریان نقدینگی cash flow در پروژه

مطالعه این مقالات پیشنهاد می شود!

استخدام در شرکت های پیمانکاری

محاسبه مدت زمان duration و تاخیرات سطوح wbs در msp

 دانلود و نصب نرم افزار msp

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی Catchup Plan

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
عارف
1400/12/11
پاسخ دهید

بسیار عالی
چطور میتوان دوره اموزش برنامه ریزی را از شما خزیداری کنیم

روزبه کران زاده ویراشگر
1400/12/15

سلام از لینک زیر میتونید دوره ها رو تهیه کنید.
https://karanzaadeh.com/product/

امیر
1401/09/14
پاسخ دهید

با سلام مهندس بسیار از آموزش‌های شما لذت میبرم.
ولی خیلی گنگ وفرملهای من درآورده‌اند باعث بیشتر گیج شدن می‌شود.
بنده که اعتماد کردم ۲/۵میلیون برای خرید یک دوره پرداخت کردم ،جسارتا درسته دوباره تو گوگل دنبال مطالب که در آموزش شما می‌بایست باشد بگردم؟؟

روزبه کران زاده
1401/09/14

سلام مهندس عزیز. ماهیت کار حرفه ای و پیشرفته با اکسل همین هستش که با ترکیب فرمولهای مختلف به نتیجه مد نظر خودتون برسید چرا که با تک فرمول و ترکیب نکردن فرمولها نمی شود به اکثر محاسبات مد نظر رسید. درباره سرچ در گوگل هم باید گفت شما دایره المعارف که تهیه نکردید عزیزم بنده هم دوره آموزشی بسیار گران قیمت تهیه کردم و گاها بازهم برای رفع مشکل از گوگل استفاده میکنم و این کاملا طبیعی هستش. بازهم در هر صورت اگه سوالی دارید میتونید از طریق راه های ارتباطی که در سایت وجود داره ژسوالتون رو مطرح کنید تا راهنمایی شوید. موفق باشید مهندس گرامی

hossein abrari
1402/04/21
پاسخ دهید

خیلی آموزنده بود

روزبه کران زاده
1402/04/21

با سلام خیلی متشکریم بابت نظرتان.
موفق باشید

ابوالفضل رجوانی
1402/07/02
پاسخ دهید

Cash flow طبق توضیحات شما ، بیشتر برای داخل سازمان مناسبه ، چنانچه اگر کارفرما cash flow از شما بخواد ، فقط cash flow مربوط به درآمد رو به کارفرما اعلام میکنیم، هیچ وقت هزینه ها رو بهش اعلام نمی‌کنیم ، چون ممکنه کارفرما پولی رو که بخواد پرداخت کنه ، براساس مبلغ حداقلی ( که همون مقدار هزینه ماهانه ست ) باشه. از این رو بهتره هیچ وقت cash flow هزینه رو برای کارفرما ارسال نکنید.

روزبه کران زاده
1402/07/03

سلام مهندس جان شاید یک سازمان تصمیم بگیره که کش فلو مربوط به هزینه ها را اعلام نکند اما حتی اگر اعلام هم نکند دلیلش موردی که شما فرمودید نیست بخاطر اینکه کارفرما موظف هستش طبق مبلغ پیمان و صورت وضعیت هایی که پیمانکار صادر میکند و مشاور تایید میکند مبلغ را عینا پرداخت کند حالا پیمانکار با هر هزینه ای که اینکارها را انجام داده باشد و چه کارفرما مطلع باشد چه مطلع نباشد باید پرداختی خودش را طبق قرارداد پرداخت کند و میزان و مبلغ صورت وضعیت پرداختی کارفرما هیچ ارتباطی به میزان هزینه کرد پیمانکار ندارد. ممنونم از کامنتتون موفق باشید

حسین علیزاده
1403/01/18
پاسخ دهید

سپاس مهندس جان، کامل و مفید.

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question