ارتباط بین فعالیت ها

ارتباط بین فعالیت ها | شروع و پایان هر فعالیت باید بسته باشد

6 دقیقه
3 دیدگاه

SS – FF – FS – SF ، کدام رابطه بهتر است؟ به شکل کلی چهار نوع ارتباط بین فعالیت ها در برنامه ریزی و کنترل پروژه می توان معین نمود، این روابط شکل دهنده شبکه CPM هستند که زمان کل پروژه از همین فعالیت ها ناشی می شود. ( شبکه CPM یا مسیر بحرانی چیست؟ طولانی ترین مسیر پروژه که فعالیت های آن مسیر دارای شناوری کل صفر هستند را مسیر بحرانی یا CPM می نامند. )

FS / Finish to Start: فعالیت اول بایستی تمام شود تا فعالیت دوم شروع شود.

FF / Finish to Finish: که فعالیت اول بایستی تمام شود تا فعالیت دوم نیز تمام شود.

SS / Start to Start: فعالیت اول بایستی شروع شود تا فعالیت دوم نیز شروع شود.

SF / Start to Finish: فعالیت اول بایستی شروع شود تا فعالیت دوم تمام شود.

تاخیر ( Lag ) در برنامه ریزی و کنترل پروژه چیست؟

بدین معنی می باشد که در ارتباط بین فعالیت ها ، یک فعالیت ممکن است نسبت به فعالیت دیگر تقدم یا تاخر داشته باشد. به عنوان مثال اگر Relation / Lag بین دو فعالیت SS+4 تعیین شده باشد، یعنی چهار روز پس از اینکه فعالیت اول شروع شد باید فعالیت دوم شروع شود. و رابطه ی FS-6 یعنی 6 روز قبل از اینکه فعالیت دوم شروع شود فعالیت اول بایستی تمام شود.

Reschedule یا برنامه ریزی مجدد چیست و چطور استفاده می شود؟

گاهی اوقات پس از شروع پروژه و در ادامه کارها، تاخیر و تعجیلاتی نسبت به برنامه بیس لاین (Baseline) پیش می آید، که طبیعی است و در تمامی پروژه ها رخ خواهد داد. ولی این تغییرات به حدی نیست که برنامه اولیه از درجه اعتبار ساقط شود و نتواند مبنای سنجش تفاوت بین برنامه و عملکرد واقع گردد.

در چنین مواردی در هر دوره بروز رسانی (مثلا دو هفته یا یک ماه) پس از بروز رسانی برنامه، برای اینکه کارهایی که در گذشته برنامه ریزی شده بودند ولی به هر دلیلی انجام نشدند و یا به طور کامل انجام نشدند، به ابتدای تاریخ جاری پروژه منتقل گردند، از برنامه ریزی مجدد ( Reschedule) استفاده می شود.

Reschedule یا برنامه ریزی مجدد فعالیت های آغاز شده و یا تمام شده ( Actual شده ) را در تاریخ واقعی شروع یا پایان آنها نگهداری می کند و مابقی فعالیت های انجام نشده را با توجه به توالی آنها مجددا از تاریخ Data Date به بعد می چیند و برنامه ریزی می کند.

یک مثال برای ارتباط بین فعالیت ها

با توجه به توضیحاتی که در بخش مقدمه دادیم حال دقیق تر راجع به شروع و پایان باز فعالیت ها صحبت می کنیم. فعالیت فیت آپ کردن و جوشکاری را در نظر بگیرید که مدت زمان هر دو برابر ده روز باشد. حال اگر هر چیزی را که از روز پنجم فیت آپ کردیم، می خواهیم به صورت هم پوشانی شده و همزمان شروع کنیم، قسمت هایی که منتاژ شده بایستی به قسمت جوشکاری انتقال داده شود. اگر از لیست ارتباط بین فعالیت ها ، رابطع ی SS را برای این مورد در نظر بگیریم، زمانی که فعالیت اول طولانی تر شود روی فعالیت دوم نمی تواند تاثیر بگذارد که این یک عیب می باشد. مثلا اگر به هر دلیلی فعالیت فیت آپ من، بیست روز شود و بعد از انجام Reschedule کنیم، فیت آپ ما طولانی تر خواهد شد، در صورتی که قرار بود جوشکاری در روز دهم تمام شود؛ پس همچین چیزی ممکن نیست.

شروع و پایان فعالیت ها بسته باشد

روش پیشنهادی ارتباط بین فعالیت ها در شرایط خاص

به حالت اول برگشته و از فعالیت فیت آپ، رابطه ای SS به جوشکاری می دهیم و در عین حال رابطه FF نیز به جوشکاری می دهیم. در تصویر زیر Welding را در حالت SS و Lag را +5 می گذاریم. بعد انتخاب گزینه Reschedule مشاهده می کنیم که از روز پنجم منتاژ کاری، جوشکاری هم شروع می شود.

سپس در مرحله بعد، جوشکاری را در حالت FF و Lag +5 قرار می دهیم ولی تاریخ ها تغییری نمی کند. چون مدت زمان فعالیت ها یکی بود، پس انتظار می رود زمان آنها نیز به تناسب تغییر کند. شما در شرایطی خاص می توانید از این روش استفاده کنید و در حین استفاده از این روش باید روی فعالیت ها کنترل داشته باشید. این صرفا یک روش پیشنهادی است و روشهای دیگری نیز وجود دارند. مزیت این روش این است که اگر فعالیت اول ( فیت آپ ) حتی اگر به تاثیر فعالیت های قبل تر از خودش دیرتر هم شروع شود، جوشکاری هم متناسب با آن دیرتر شروع می شود.

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
حسین فعله گری
1402/08/01
پاسخ دهید

سلام آیا میشه همه رو با fs تنظیم کنیم که دیگه نخواهیم از ss , sf,ff استفاده کنیم؟

روزبه کران زاده
1402/08/03

با سلام خیر اینجوری نمیشه برای هر فعالیت یک نسخه پیچید! باید منطق روابط را درنظر گرفت گاهی یک فعالیت لزوما از این رابطه نمیتواند پیروی کند. باید منطق و استراتژی داشته باشید. موفق باشید

حسین علیزاده
1403/01/23
پاسخ دهید

سپاس از مقاله مفیدتون

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question