جمع مقادیر مشابه با تابع sumifs

جمع مقادیر مشابه با تابع sumifs + ویدیو

8 دقیقه
2 دیدگاه

در این مقاله قصد داریم جمع مقادیر مشابه با تابع  sumifs را که یکی از کاربردهای تابع sumifs  است، را به شما عزیزان آموزش دهیم . اما بهتر است در همین ابتدای کار ،  تابع sumifs در اکسل را به شما معرفی کنیم و نحوه استفاده از آن را به شما توضیح دهیم .

معرفی تابع sumifs در اکسل

همه ی ما میدانیم تابع sumifs دقیقا به جستجوی یک متن ( مشخص شده ) در یک لیست می پردازد و مقادیر مقابل هر کدام از آن ها را با هم جمع می کند.

ساختمان تابع  sumifsبه شکل زیر می باشد :

=sumifs ( sum_range, criteria_range1, criteria1, …)

sum_range : منظور از آن ، این است که کدام محدوده باید جمع بشود ؟

criteria_range1 : منظور از آن ، این است که محدوده اسم را مشخص کنید .

criteria1 : در محدوده ی اسمی مشخص شده در قید دوم دنبال کدام کلمه  باشد . به طور مثال اگر یک محدوده شامل یک سری کلمه باشد ، به دنبال آن کلمه خاصی که ما مشخص کرده ایم ، باشد .

تا به اینجا با ساختمان و نحوه استفاده تابع sumifs در اکسل آشنا شدیم ، در ادامه  جمع متون مشابه با تابع Sumifs  را به عنوان یکی از کاربرد های تابع sumifs  به شما آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

جمع مقادیر مشابه با تابع sumifs

ما در بخش اول با استفاده از تابع sumifs در اکسل آشنا شدیم و متوجه شدیم که، این تابع متن در نظر گرفته را از لیست تعیین  شده را جستجو و مقادیر مقابل آن را با هم جمع میزند . اما قصد ما این نیست که یک متن را جستجو کند بلکه به دنبال متن هایی باشد که شامل یک سری کلمات یا کاراکتر ها است ، باشد .

بدون درنگ وارد نرم افزار excel می شویم ( به تصویر زیر دقت کنید ) :

جمع متون مشابه با تابع sumifs

همانطور که در تصویر فوق می بینید ما یک سری اطلاعات ( ساختار شکست پروژه ) در مورد یک پروژه داریم و هدف ما یافتن Rebaring ( آرماتور بندی ) در این لیست می باشد ، همانطور که در لیست مشخص است این کلمه به تنهایی وجود ندارد بلکه به شکل هایی اعمم از : Rebaring footing ( آرماتور بندی کف ) ، Rebaring Pedestal & Wall ( آرماتور بندی دیوار )

نوشته شده است . که تابع Sumifs این کلمات را پیدا نمی کند زیرا که کلمه Rebaring به تنهایی نیست و مشتقاتی در کنار این کلمه می باشد .

کاربرد تابع sumifs در اکسل

در بخش اول با ساختمان و استفاده تابع sumifs در اکسل آشنا شدیم . حال قصد داریم به آموزش یکی از کاربردهای تابع sumifs یعنی جمع مقادیر مشابه با sumifs بپردازیم . ( به تصویر زیر دقت کنید ) :

در بخش اول تابع ( sum_range ) ، می خواهیم که تمام Quantity ها را جمع بزند .

در بخش دوم تابع ( criteria_range1 ) ، می خواهیم از بین Activity های موجود در لیست ، کلمه موجود را جستجو کند .

توجه : حتما از کلید F4 برای فیکس کردن سلول ها استفاده کنید .

در بخش سوم این تابع ( criteria1 ) ، باید کلمه مد نظرمان را وارد کنیم که در اینم مثال Rebaring  می باشد . اما با انجام این کار جمع مقادیر مشابه با تابع sumifs عملا نتیجه بخش نبوده و حتی استفاده از تابع sumifs در اکسل برای به ثمر رساندن این مثال هم ، بی نتیجه خواهد ماند . دلیل آن هم به این جهت است که ، اگر کلمه Rebaring را به تنهایی وارد کنیم ، عملا کاربرد استفاده از تابع sumifs در اکسل بی تاثیر می شود . چرا که توضیح دادیم با وارد کردن هر متن فقط به جستجوی دقیق آن متن می پردازد و اگر قبل و بعد از متن هر چیزی باشد آنرا به ما نمایش نمی دهد پس باید به نحوه ی نوشتن بخش سوم تابع sumifs (criteria1 ) دقت کنید 

نحوه نوشتن بخش سوم تابع sumifs ( criteria1 ) برای جمع مقادیر مشابه

 ( به تصویر زیر توجه کنید ) :

جمع متون مشابه با تابع sumifs

ابتدا با کلید های ترکیبی shift  و گ فارسی یک ”   ( کٌتیشن ) ایجاد می کنیم . سپس * و دوباره کّتیشن ، با استفاده از shift و عدد 7 بالای حروف کیبورد & را ایجاد می کنیم . دقیقا همین کار را همانند تصویر فوق به آن شکل انجام می دهیم و بین دو & سلول مدنظر را وارد می کنیم .

منظور از “&U13&” ، این است که در سلول U13 به جستجوی هر متنی که کلمه Rebaring هست ، باشد و هدف از * های قبل و بعد از آن یعنی هر کاراکتر یا کلمه ای که قبل و بعد از Rebaring بود . مشکلی نداشته و آنرا لحاظ کن . ( به توصیر زیر دقت کنید ) :

کاربرد تابع sumifs

این کار را برای دو کلمه Rebaring و Formwork انجام دادیم و جمع آن ها را بدست آوردیم که با یک نگاه ساده به لیست و جمع زدن آن ها به صورت ذهنی هم ، می توان به درستی این فرمول ، رسید . پس با استفاده از تابع sumifs در اکسل به جمع مقادیر مشابه با تابع sumifs به خواسته ی خود ( با اعمال ترفند & و * ) رسیدیم .

ویدیو آموزشی برای جمع مقادیر مشابه با تابع sumifs در اکسل

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
حسین فعله گری
1402/07/27
پاسخ دهید

سلام مهندس این رو بلد بودم ممنونم از زحمات شما

حسین علیزاده
1403/01/20
پاسخ دهید

سپاس از مقاله بسیار مفیدتون

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question