محاسبه actual start اتوماتیک در pms

محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS

8 دقیقه
2 دیدگاه

در این مقاله قصد داریم طریقه ی محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS در نرم افزار اکسل را آموزش دهیم . در مباحث برنامه ریزی و کنترل پروژه محاسبات تاریخ ها در نرم افزار های msp و پریماورا P6 انجام شده است ، سپس این اطلاعات در اکسل کپی شده است . اکنون می خواهیم در تایم لاین زیر تاریخ های مربوطه ، احجام واقعی را بنویسیم و در ستون Actual start شروع واقعی هر فعالیت را بطور اتوماتیک ، نرم افزار وارد کند . نحوه انجام چنین کاری در ادامه توضیح خواهیم داد.

محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در نرم افزار

در پروژه ی نشان داده شده ، احجام واقعی کار کرد چند فعالیت از پروژه را در بازه های زمانی مختلف ثبت کرده ایم و مشخص شده است که در هر روز چقدر کار انجام شده است .

محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start

 اکنون می خواهیم محاسبه  تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS را داشته باشیم . برای این کار از تابع Index در ستون Actual date استفاده می کنیم که به شرح مراحل زیر است :

مراحل محاسبه تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS

مرحله ۱ : در مرحله اول برای محاسبه تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS در اولین ردیف از ستون ،   Actual date فرمول تابع Index را وارد می کنیم . قسمت اول مشخص می کنیم که اطلاعاتی که می بایست در آخر برگرداند و در این ستون نشان دهد ، داده های ردیف بالای جدول است که از سلول D2 تا M2 می باشد . سپس این داده ها را fix می کنیم که برای بقیه ردیف ها نیز اعمال کنیم

محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start

مرحله ۲ : در این قسمت از تابع می بایست ، ردیف مورد نظر را وارد کرد که چون این اطلاعات یک ردیف بیشتر ندارد ، پس عدد صفر را برای این ردیف وارد می کنیم .

مرحله ۳ : قسمت بعد باید ستون مورد نظر برای نمایش را وارد کرد که برای این قسمت از تابع ، از یک تابع دیگر Match استفاده می کنیم .

 در تابع Match قسمت lookup value عبارت True را وارد می کنیم . به این معنا که True ها را پیدا کن ، به ازای یک عبارت منطقی در بین سلول ها ؛ قسمت دوم تابع یعنی lookup array باید سلول های D3 تا M3 را وارد کنیم که بزرگ تر از صفر باشد .

قسمت سوم عدد صفر را وارد می کنیم به این معنا که دقیقا همین داده ی یافت شده را برگردان و به من نشان بده .

محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start

با استفاده از مراحل محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، در ردیف Levelling به اولین عبارت منطقی که رسیدیم یعنی عدد ۴۵ ، تاریخ ستون مربوط به آن یعنی 3 sep 21 را در سلول مورد نظر به عنوان جواب یادداشت می کند

منطق تابع Match

برای محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS از یک تابع match نیز استفاده کردیم . برای نشان دادن منطق این تابع ، همان قسمت فرمول را در سلول پایین ، زیر ستون اول کپی می کنیم تا عبارت هایی که نتیجه ی حاصل از تابع است را نشان دهد .

در تصویر زیر مشاهده می کنید که این ردیف شامل False و True هایی می شود که هر کدام دلیلی دارد . زمانی که در ردیف اول عبارت معنا دار (عدد) وجود داشت ، در ردیف زیر جدول ، عبارت True را می نویسد و در غیر این صورت اگر عبارتی وجود نداشت   False را نمایش می دهد . در تابع Index با استفاده از این منطق می تواند به محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS بپردازد.

PMS

تکمیل ستون Actual date

برای محاسبه اتوماتیک تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS مربوط به تمام فعالیت ها ، می بایست فرمول نوشته شده در سلول اول این ستون را برای بقیه فعالیت ها نیز اعمال کرد . در این صورت برای هر فعالیت به محض رسیدن به اولین True یا اولین تاریخی که کار انجام گرفته است ، تاریخ آن روز را یادداشت می کند .در تصویر زیر نتیجه ی چنین عملی را مشاهده می کنید .

تاریخ واقعی Actual Start

نکته : توجه داشته باشید اگر نرم افزار اکسلی که استفاده می کنید ، نسخه ی 2021 نیست ، برای اعمال چنین دستوری باید حتما control shift inter بزنید ، چون بخشی از این دستور آرایه ای می باشد .

ویدیو محاسبه تاریخ واقعی Actual Start فعالیت در PMS

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

حذف Actual و برگشت به حالت اول در پریمارا

حذف اطلاعات Actual و برگشتن به حالت Plan در Primavera P6

از Actual به plan برس

برگشتن به plan | از Actual به Plan برس، بدون دردسر، به همین راحتی

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
وحید نوری
1402/09/15
پاسخ دهید

عالی بود
ممنون استاد

حسین علیزاده
1403/01/20
پاسخ دهید

سپاس

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question