محاسبه درآمد با تابع sumifs در اکسل

محاسبه درآمد با تابع sumifs در نرم افزار اکسل

6 دقیقه
5 دیدگاه

در این مقاله قصد داریم به آموزش  محاسبه درآمد با تابع sumifs در نرم افزار اکسل بپردازیم . در آموزش های قبلی در مورد ساختار و کاربرد تابع sumifs صحبت کردیم . از کاربردهای تابع  sumifs می توان به محاسبه پاداش با تابع sumifs،جمع مقادیر مشابه با تابع  sumifs،جمع مقادیر چند سلول مشابه اشاره کرد.

. کارکنان منابع انسانی، حسابدارها و افراد دیگری که در یک شرکت مسئولیت محاسبه میزان درآمد پرسنل را دارند، همیشه یکی از دغدغه هایی که داشته اند محاسبه ی صحیح و البته راحت میزان درآمد کارکنان است در این آموزش و در ادامه یکی از کاربردهای تابع sumifs که برای محاسبه میزان درآمد پرسنل در شرکت است را با هم بررسی می کنیم.

نحوه محاسبه میزان درآمد با تابع sumifs در اکسل

می خواهیم نحوه ی محاسبه ی میزان درآمد شخصی را با تابع sumifs در یک بازه ی زمانی مشخص ، از روی لیست صورت وضعیت ، به دست بیاوریم . ( به تصویر یر توجه کنید ) :

محاسبه درآمد با تابع sumifs در اکسل

همانطور که در تصویر فوق می بینید ،  یک لیست صورت وضعیت در تاریخ های مختلف زمانی داریم ، که مبالغ هر کدام از آن ها را که از کافرما دریافت کرده ایم را، در تاریخ دریافت خود ثبت کرده ایم . شروع و پایان بازه ی زمانی در نظر گرفته شده را هم مشاهده می کنید ، چرا که برای تهیه و ارائه گزارش نیازمند یک بازه زمانی مشخص  هستیم . و یکی دیگر از پارمتر های مهم این گزارش ، این است که ما در این بازه ی زمانی مشخص چند صورت وضعیت را ثبت کرده ایم .

کاربرد تابع sumifs برای محاسبه میزان درآمد پرسنل

همانطور که می دانید درآمد ، مقدار پولی است که موسسه یا شرکت ها در ازای عرضه محصول خود یا خدمتی که ارائه می دهند ، کسب می کنند . محاسبه ی درآمد شرکت به کارفرما یا مدیر شرکت این امکان را می دهد تا تصمیم گیری بهتری درباره ی اهداف آتی و بلند مدت شرکت ، داشته باشد . در این مقاله قصد داریم به محاسبه درآمد با تابع sumifs در اکسل بپردازیم .

همانطور که می دانید ساختار تابع sumifs به شکل زیر است :

sumifs ( sum_range, criteria_range1, criteria1, …)=

قبل از توضیح هر آرگمان این تابع (sumifs  ) در اکسل ، به توضیح کلی مساله با استفاده از این تابع می پردازیم . در واقع تابع sumifs مبالغ را  با هم جمع می زند و از بین تاریخ های ثبت شده برای هر مبلغ ، شاخص مدنظر آن را پیدا می کند .

 این شاخص ها از تاریخ start ( شروع ) مورد نظر برای بازه در نظر گرفته شده ،  بزرگتر مساوی و از تاریخ finish ( پایان ) ، کوچکتر مساوی باشد.

( به تصویر زیر دقت کنید ) :

محاسبه درآمد پرسنل در اکسل

در آرگمان اول تابع sumifs همانطور که گفته شد ، سلول مبالغ را وارد می کنیم تا با استفاده از کاربرد تابع sumifs این مبالغ با هم جمع زده شوند . سپس در آرگمان دوم آن ، سلول تاریخ های ثبت شده برای لیست صورت وضعیت را وارد می کنیم .

در آرگمان سوم ، باید شرط بزرگتر مساوی را اعمال کنیم . که این کار را به وسیله ی ( &”=<” ) و ورود سلول مورد نظر انجام می دهیم. همین روند را هم برای آرگمان آخر ، با این تفاوت که باید کوچکتر مساوی تاریخ فوق باشد ، در پیش می گیریم . ( به تصویر زیر دقت کنید ) :

محاسبه درآمد با تابع sumifs

همان گونه که مشاهده می کنید با اعمال این تابع و وارد کردن هر یک از آرگمان های آن ، توانستیم محاسبه درآمد با تابع sumifs را برای شما توضیح دهیم.

توجه داشته باشید که شما باید مهندسی معکوس کنید . یعنی در واقع باید اول از همه ببینید که به دنبال چه چیزی هستید و چه چیزی را می خواهید و در نهایت باید از بین توابعی که در نرم افزار اکسل موجود است، هر کدام از آن ها را که به حل مساله شما نزدیک تر است را انتخاب و آزمون و خطا کنید تا در نهایت به جواب برسید .

ویدیوی آموزش محاسبه درآمد با تابع sumifs در اکسل

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
حسین فعله گری
1402/07/27
پاسخ دهید

سلام برای درآمد خالص هست یا ناخالص؟

محمد چنگلوایی
1402/09/27
پاسخ دهید

به این روش کار نکرده بودم جالبه

روزبه کران زاده
1402/09/29

سلام راه های زیادی برای محاسبات مختلف در اکسل وجود دارد. خوشحالیم که راضی بودید.
موفق باشید

داود شیشه گری
1402/11/08
پاسخ دهید

بسیار عالی بود

حسین علیزاده
1403/01/20
پاسخ دهید

سپاس از مقاله بسیار مفید و کامل تون

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question