محاسبه تعداد و مبلغ قسط

آموزش محاسبه قسط و سود در اکسل با استفاده از تابع ifs +ویدیو

6 دقیقه
7 دیدگاه

امروزه بسیاری از شرکت ها و مراکز تولیدی برای جذب مشتری ، از هر نوع قشری متناسب با درآمد خویش ، سعی می کنند با ایجاد شرایطی چون فروش محصولات خود به صورت اقساطی ، فروش خود را بالا ببرند . و همانطور هم که می دانید برای خرید به صورت اقساطی باید پرداختی به صورت ماهیانه انجام شود . ما امروز قصد داریم محاسبه قسط و سود در اکسل را به شما آموزش دهیم . تا با انجام این کار به راحتی بتوانید متناسب با شرایط مشتری خود محاسبه تعداد قسط و محاسبه میزان سود قسط در اکسل ، با استفاده از تابع ifs را ، هموار کنید .

معرفی تابع Row و Ifs

در ابتدا پیش از آن که به محاسبه قسط و سود در اکسل با استفاده از تابع ifs بپردازیم باید به نحوه ی کار با دو تابع row و ifs آشنا شوید .

تابع Row :

اگر آموزش های ما را پیگیری کرده باشین قبلا در مورد این تابع در اکسل مفصل صحبت کرده ایم .

تابع ifs :

IFS(logical_test1, value_if_true1, [logical_test2, value_if_true2]…)=

ساختمان تابع به صورت فوق می باشد . همانطور که می دانید تابع ifs در واقع چندین تابع از if هست که به صورت تو در تو و برای گرفتن خروجی بیش از یک بار می باشد .

logical_test1: همانند تابع if هست و باید شرط مربوطه را تعریف کنیم .

 value_if_true1: در صورتی که خروجی پارامتر اول ( logical_test1 ) صحیح باشد به عنوان  نتیجه پارامتر اول به ما خروجی را نمایش می دهد .

البته می توان این پارامتر را هم خالی گذاشت .

نحوه محاسبه قسط و سود در اکسل

برای محاسبه  قسط و سود در اکسل به یک سری از نکات که قبل از نوشتن آن نیاز است ، اشاره کردیم . حال به تشریح مساله می پردازیم . ( به تصویر زیر دقت کنید )

محاسبه قسط و سود در اکسل

همانطور که در تصویر فوق می بینید برای محاسبه قسط و  سود در اکسل ، جدولی به شکل فوق رسم کرده ایم . در این جدول مبلغ کل برای هر شخص متفاوت و متناسب با خرید خویش نوشته شده است . هدف ما این است که تعداد اقساط آن ها ( که هر شخص در مدت زمان معین خاص خود می تواند پرداخت کند ) را به علاوه ی 10 درصد  میزان سود در قسط آخر را  نیز ، محاسبه کنیم .

محاسبه تعداد قسط در اکسل

همانطور که گفتیم تابع ifs یک تابع شرطی است . ما با استفاده از این تابع قصد داریم به محاسبه تعداد قساط در اکسل بپردازیم .

از فرمول ifs استفاده می کنیم و در دل این فرمول از تابع row کمک می گیریم . میدانیم که تابع row شماره ردیف های سلول های مدنظر را به ما نمایش می دهد . پس در این مثال ما باید برای سلول شماره 5 فرمول row را نوشته و منهای 4 کنیم ؛ چرا که شماره قسط اول با شماره ردیف سلول قسط اول ، باید یکسان شود . ( در تصویر زیر مشخص است )

محاسبه مبلغ هر قسط در اکسل :

( به تصویر زیر دقت کنید ) :

محاسبه میزان سود وام در اکسل

ترکیب فرمول ifs و row

همانطور که گفتیم از فرمول ifs استفاده کردیم تا بتوانیم محاسبه قسط و سود در اکسل را به شما عزیزان آموزش دهیم . در شرط اول فرمول پس از تعریف شماره ردیفِ سلول مدنظر به وسیله تابع row ، می گوییم ؛ که اگر شماره ردیفِ سلول بدست آمده از این تابع ، از تعداد اقساط در نظر گرفته شده برای آن شخص کمتر بود ؛ سپس مبلغ کل را به تعداد اقساطی که هر شخص می تواند بپردازد ، تقسیم کنید . در آرگمان دوم آن می گوییم که اگر شماره ردیفِ سلول مدنظر ، بزرگ تر از تعداد اقساط پرداختی هر شخص بود ؛ در آن صورت خالی بماند ؛ و در آرگمان سوم ( آخر ) آن تعریف می کنیم که اگر دقیقا شماره ردیفِ سلول موردنظر با تعداد اقساط پرداختی هر شخص برابر شد ؛ در آن صورت مبلغ کل را به تعداد اقساط تقسیم کرده و به علاوه ی 10 درصد مبلغ کل می کنیم . کافی است که این فرمول را برای تمام افراد بسط داده و نتیجه کار را مشاهد کنید .

پس با استفاده از تابع ifs به راحتی میتوانید به محاسبه قسط و  سود در اکسل پرداخته و آن را به دست بیاورید .

اگر کلید F4 برای قفل کردن بازه مدنظر در فرمول استفاده می کنیم .

( به تصویر زیر دقت کنید ) :

محاسبه تعداد قسط در اکسل

در انتها گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست ؛ که محاسبه میزان سود در اکسل در قسط آخر هر پرداختی هر شخص اعمال شده است .

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
مسعود عصمتی
1401/12/21
پاسخ دهید

سلام
ممنون از اموزش خوبیتون
یه سوال داشتم
مثلا میخوایم بگیم اگر عدد وارد شده در سلول c3 کوچکتر 4 بود آنگاه مقدار موجود در در سلول b3 را ضربدر 9% کن و در سلول d3 نشان بده در غیر اینصورت در 11% ضرب کن ?
حالا چگونه باید این دستور را وارد کنیم

روزبه کران زاده ویراشگر
1401/12/23

سلام خیلی ساده با استفاده ار تابع ifs براحتی میتونید این شرطها را در سلول D3 تعریف کنید.
کافیه در سایت کران زاده یا در گوگل همین تابع را جستجو کنید و طریقه استفاده از آن را یاد بگیرید.
موفق باشید

مرتضی جساس
1402/05/26
پاسخ دهید

سلام
خیلی قشنگ شمااین نوع تقسط را بیان کرده اید
برای فروش کالا یا یک محصول ضمن تعیین اقساط و دریافت پیش پرداخت نقدی، الباقی مبلغ باقیمانده تقسط بصورتی که قسط ماه اول با 2% ، باقیمانده قسط ماه دوم با 4% و .... باشد فرمول به چه صورت خواهد بود
بسیار سپاسگزارم

روزبه کران زاده
1402/05/31

سلام برای فرمول نویسی در حالات مختلف نیاز هست که مورد کامل بررسی شود و آزمون خطا و الگو گرفتن از آموزش های مشابه به نتیجه رسید و اون رو هربار بهینه تر کرد. این روش تحقیقی رو به جنابعالی پیشنهاد میدهدم که خودتان طی کنید و به پاسخ مد نظر برسید. موفق باشید

محمدرضا تقی خانی
1402/08/21
پاسخ دهید

ممنونم استاد

وحید نوری
1402/09/15
پاسخ دهید

ممنون استاد

حسین علیزاده
1403/01/20
پاسخ دهید

سپاس از مقاله بسیار مفید و کامل تون

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question