محاسبه پاداش پرسنل با تابع sumifs

محاسبه پاداش با تابع sumifs + ویدیو

5 دقیقه
4 دیدگاه

محاسبه پاداش با تابع sumifs یکی دیگر از کاربردهای تابع sumifs است که در این مقاله قصد داریم آن را به شما آموزش دهیم . در مقاله های قبلی با کاربردهای دیگر تابع SUMIFS مانند:محاسبه درآمد پرسنل در اکسل با تابع SUMIFS، جمع مقادیر مشابه در اکسل با تابع SUMIFS آشنا شدیم. محاسبه پاداش یکی از چالش هایی است که حسابدارها و افرادی که در حوزه منابع انسانی هستند با آن سرکار دارند. مدیر شرکت جهت افزایش حس رضایت و اعتماد کارکنان خود متناسب با ساعت کاری آن ها و اضافه ساعت کاری که داشته اند، پاداشی را در نظر می گیرد. اما این پاداش را چطور می توان با استفاده از نرم افزار اکسل محاسبه کرد؟ پاسخ این سوال موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 ( به تصویر زیر دقت کنید ) :

محاسبه پاداش با تابع sumifs

مثالی واقعی برای محاسبه پاداش با تابع sumifs

محاسبه پاداش با تابع sumifs را با مثالی واقعی و عیتی از ساعات کارکرد افراد در یک شرکت که در نرم افزار اکسل به صورت جدولی تدوین شده است را برای شما توضیح می دهیم. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید یک لیست شامل اعضای شرکت به همراه ماه های فعالیت آن ها در 6 ماه اول سال را مشاهده می کنید. کارفرما یا مدیر شرکت قصد دارد به اعضای شرکت خود که ساعت کاری آنها بالای 300 ساعت کار در ماه است پاداش ، تقدیم کند .

برای این که بتواند به کارکنان خود پاداش دهد نیازمند یک بودجه می باشد. برای اینکه بتواند این بودجه را محاسبه کند نیاز است کل ساعت هایی که بالای 300 ساعت بوده را شناسایی و جمع بزند.

به فرض مثال در این لیست ، مهندس کران زاده در 3 ماه از ، 6 ماه اول سال ، بالای 300 ساعت کاری را پر کرده است . که ما برای راحتی کار خود آن ها را با رنگی دیگر مشخص کرده ایم . ساعت کاری بقیه اعضا هم به همین ترتیب مشخص شده است .

حال ، ما باید تابعی را در اکسل مورد استفاده قرار دهیم که بتواند مواردی که کارکرد کارکنان در طی 6 ماه بالاتر از 300 ساعت شده است را شناسایی کرده، آن ها را جدا کند و فقط آن مقادیر ( کارکردهای بالای 300 ساعت) را جمع بزند. جمع حاصل باید در یک مبلغ مشخص ضرب شده تا بودجه لازم برای محاسبه کل پاداش پرسنل به دست بیاید. با توجه به ساختار و عملکرد تابع sumifs در نرم افزار اکسل، می توان با کاربرد تابع sumifs به محاسبه پاداش پرسنل در اکسل پرداخت.

کاربرد تابع sumifs برای محاسبه ی پاداش در اکسل

برای محاسبه پاداش با تابع sumifs ابتدا رنجی که قرار است تابع sumifs  مقادیر مورد نظر ما ( کارکرد بالای 300 ساعت ) را پیدا کند را مشخص می کنیم. در آرگمان اول و دوم  این تابع به ترتیب از چپ به راست : (sum_range, criteria_range1,  ) لیست اعضای شرکت را وارد می کنیم . در آرگمان سوم شرط مدنظر مان که ساعت کاری بالای 300 ساعت می باشد را وارد می کنیم : ( “300<” ) با این دستور به تابع sumifs  این پیام را می دهیم که مقادیر بالای 300 ساعت را جدا کند و جمع بزند.

توجه داشته باشد از کلید F4 برای فیکس کردن سلول ها استفاده می کنیم .

در نهایت ok کرده و مشاهده می کنید که جمع تمام این ساعات کاری برای شما محاسبه شده است. ( به تصویر زیر دقت کنید ) :

محاسبه پاداش پرسنل با تابع sumifs

همانطور که کارفرما یا مدیر شرکت به ازای هر ساعت ( بالای 300 ساعت کار ) مبلغ 1800 تومان را در نظر گرفته است . کافی است در انتها در فرمول بار اکسل در انتهای فرمول Sumifs آن را در 1800 تومان ضرب کرده ، تا کل بودجه مورد نظر را به شما نمایش دهد. به این ترتیب شما می توانید محاسبه پاداش پرسنل با تابع sumifs را در نرم افزار اکسل به صورت کاملا دقیق انجام دهید و در اختیار کارفرما قرار دهید.

ویدیو آموزش محاسبه پاداش پرسنل با تابع sumifs

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
کاربر
1400/10/20
پاسخ دهید

سلام ممنون از محتوای خوبی که برای محاسبه پاداش پرسنل در اکسل با sumifs نوشتید.

روزبه کران زاده
1400/10/21

سلام خواهش میکنم
موفق باشید.

حسین فعله گری
1402/07/27
پاسخ دهید

سلام من خیلی کمکم کرد میخاستم پاداش برای پرسنلم فرمول کنم ممنونم واقعا

حسین علیزاده
1403/01/20
پاسخ دهید

سپاس بسیار عالی

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question