تنظیمات تقویم پروژه در msp

تنظیمات تقویم پروژه change working time در صورت عدم تخصیص منبع

6 دقیقه
13 دیدگاه

در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش نرم افزار Msp قصد داریم مبحث مهمی راجع به تنظیمات تقویم پروژه change working time آموزش دهیم. تجربه نشان داده است که در برنامه ریزی و کنترل پروژه اگر در پروژه ای در نرم افزار msp کنترل هزینه یا محدودیت منبع ندارید ، لازم نیست در تنظیمات تقویم پروژه change working time سخت گیری کنید و تغییرات آنچنان زیادی در تقویم ایجاد کنید. در ادامه علت آن و نحوه صحیح تنظیمات تقویم پروژه را بیان خواهیم کرد.

برخی به اشتباه در نرم افزار msp در قسمت تنظیمات تقویم پروژه change working time ، تغییرات ایجاد می کنند. تغییراتی که برای انجام پروژه نه تنها لازم نمی شود ، بلکه انجام محاسبات به اشتباه منجر می شود و عدم تطابق رخ می دهد در نتیجه دچار مشکل در انجام پروژه خواهد شد.

گاهاً افراد در change working time ساعت شروع و پایان انجام فعالیت و یا ساعت کاری پروژه را تغییر می دهند و با توجه به تایم کاری که کار خود را انجام می دهند ، تغییرات را اعمال می کنند. مثلا ساعت کاری را ۶ صبح تا ۱۲ ظهر و همچنین ۱ عصر تا ۶ عصر در نظر می گیرند. شاید در پروژه ای این کار مفید و لازم باشد ، اما در پروژه ای که محدودیت منابع یا کنترل هزینه نداریم؛ اصلا کار درستی نیست. زیرا وقتی محدودیت منبع نداشته باشیم و یا هزینه های پروژه برای شما مهم نباشد ، آن گاه تفاوتی ندارد فعالیت شما از ۶ صبح آغاز شود یا ۸ صبح. در هر صورت منبع در اختیار است و هیچ تفاوتی در هزینه های پروژه نیز ایجاد نمی شود.

تنظیمات تقویم پروژه در msp

نکته مهم در تنظیمات تقویم پروژه change working time

باید بدانید که برای تغییرات تقویم در change working time ، پس از تغییر ساعت کاری می بایست قسمت option و سپس قسمت schedule نیز تغییرات ساعت کاری را اعمال کرد و ساعت شروع و پایان روز کاری را تغییر داد. زیرا این دو بخش باید از لحاظ ساعت و روزهای کاری دقیقا مطابق با یک دیگر باشند و هر گونه عدم تطابق در ساعت ها موجب بروز مشکل در انجام پروژه می شود.

اگر این اشتباه را انجام دهید در نهایت متوجه می شوید که زمان فعالیت ها یعنی duration برای فعالیت ها اعشاری محاسبه می شود، یا تاریخ های شروع و پایان پروژه به اشتباه یک روز قبل از روز برنامه ریزی شده را نشان می دهد. علت بروز این مشکل ، عدم تطابق ساعت های کاری تقویم در پروژه است. مثلا ساعت شروع کار ۸ صبح می باشد اما شما با اعمال ساعت ۶ صبح در تنظیمات تقویم پروژه change working time به نرم افزار دستور داده اید که محاسبات را از روز قبل در نظر بگیرد چون ساعت قبل از ۸ صبح می باشد.

روش صحیح تنظیمات تقویم پروژه change working time

در تنظیمات تقویم ، اگر تخصیص منابع و کنترل هزینه نداریم ؛ مناسب ترین راه این است که در قسمت    change working time فقط روز های کاری را مشخص کنیم یعنی شنبه و یکشنبه که به صورت پیش فرض تعطیل بود را کاری کنیم و روز جمعه را تعطیل اعلام کنیم. یا مثلا به انتخاب خودتان و دستور العمل پروژه، می توانید روز پنج شنبه را نیز تا ظهر جز ساعات کاری اعلام کنید. اما کاری به تنظیمات ساعت کاری نداشته باشید چون در محاسبات مهم نیست .

در صورتی در محاسبات ، ساعت کاری اهمیت دارد که منابع محدود داریم و یا هزینه ی استفاده از منابع در ساعت های مختلف ، متفاوت باشد. در این صورت اگر برای فعالیتی ساعت کاری از ۸ صبح باشد با حالتی که ساعت کاری از ۷ صبح باشد، از لحاظ هزینه ی منابع تفاوت ایجاد می شود .

همچنین در صورتی که در پروژه منبع تعریف کرده باشیم ، اما تخصیص و محدودیت منبع نداشته باشیم ؛ در واقع منابع به طور عادی همیشه در دسترس باشد و تاثیری روی هزینه های پروژه ایجاد نکند ، به این معنا که استفاده از منبع در ساعت های مختلف یا ساعت های کاری و غیر کاری ، تفاوتی در هزینه ها و منابع بکار برده شده ندارد ؛ در این صورت نیازی به تغییرات اضافه در تنظیمات تقویم پروژه change working time  نیست .

برای فهم بهتر توضیحات داده شده پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر را مشاهده کنید.

مطالعه این مقالات پیشنهاد می شود!

محاسبه مدت زمان duration و تاخیرات variance سطوح wbs 

تهیه برنامه زمانبندی جبرانی Catchup Plan

 

 شناسایی فعالیت های open ended ورفع آن در msp

آموزش جامع انتقال wbs ساختار شکست پروژه از excel به msp

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
زهرا
1400/10/02
پاسخ دهید

عالی بود متشکر

روزبه کران زاده
1400/10/02

سلام ممنونم

سعید زال نژاد
1401/02/09
پاسخ دهید

سلام
وقت بخیر
من در قسمت change working time در قسمت details وقتی شنبه و یکشنبه رو روز کاری اعلام میکنم و پنج شنبه را بصورت نصف روز کاری و جمعه را تعطیل، و اوکی را کلیک میکنم ، میبینم تمام روزها در پنجره change working time ، ساعت کاریشان بصورت نمیه روز مثلا 8 تا 12 مشخص میشه ، در صورتیکه در پنجره option ، هشت ساعت کاری درنظر گرفتم ........

روزبه کران زاده
1401/02/09

سلام
هر روز را جدا جدا تنظیم کنید. اگه همه مراحل را درست رفته باشید موردی نباید پیش بیاد.
نکته دیگه اینکه باید روزهای یکشنبه و دوشنبه رو به مانند خود دیفالت نرم افزار به دو قسمت 4 ساعته تبدیل کنید.

السا
1402/03/14

سلام من هم همین مشکل را دارم
نمیتونم درستش کنم
ممنون میشم کمکم کنید

روزبه کران زاده
1402/03/14

سلام به صورت اصولی و جامع در دوره دکتر MSP درباره این مسائل آموزش داده شده است. پیشنهاد میکنم یه سر به صفحه محصول مذکور بزنید.
https://karanzaadeh.com/product/drmsp/

خدابخشی چمن کار
1401/05/31
پاسخ دهید

ممنونم استاد

روزبه کران زاده
1401/06/03

سلام
خواهش میکنم.
موفق باشید

میترا ارادتی
1401/10/12
پاسخ دهید

سلام وقت بخیر ، ببخشید من میخوام تقویمی داشته باشم که 24 ساعته باشه لی شورعش از 7 صبح و پایانش 7 صبح روز بعد باشه ، در حال حاضر میدنم وقتی 00-00 زم تقویم 24 ساعته میشه اما مشکلم اینجاست که ساعت شروعم باید 7 صبح باشه ، خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.
ممنون

روزبه کران زاده
1401/10/21

با سلام برای پرسیدن سوالات نرم افزاری لطفا از طریق راه های ارتباطی که در سایت موجود است پیام دهید تا راهنمایی شوید.
موفق باشید

آرمین
1402/02/17
پاسخ دهید

سوالی که برای من ایجاد شده ، برنامه ریزی بر اساس شیفت کاری هست، مثلا ۷ صبح تا ۷ شب برای کارگر روزکار و از ۷ شب تا ۷ صبح برای کارگر شب کار به عنوان منبع ،می خواستم بدونم آیا در این حالت duration می بایست بر اساس ساعت باشد یا خیر، مثلا برای یک فعالیت ۲ روزه اگر بخواهیم برای ۳ شیفت برنامه ریزی کنیم در حالت ساعت 24h می توان قرار داد در صورتی که در حالت دیفالت 2d قرار می گیرد آیا اشکال ایجاد نمی کند؟

روزبه کران زاده
1402/02/22

سلام، دقت کنید که نکته پر اهمیت این است که ساعت کارکرد یک روز در تقویم یا change working time باید زمان کاری تنظیم شده برای نرم افزار دز قسمت setting یکی باشد و همخوانی داشته باشد چرا که تعریف یک روز کاری در نرم افزار از تنظیمات مربوط به setting قسمت schedule انجام میشود.
موفق باشید

محمدرضا تقی خانی
1402/08/17
پاسخ دهید

بسیار عالی

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question