دلیل محاسبه نشدن واریانس پروژه با وجود بیس لاین baseline در msp چیست؟

6 دقیقه
5 دیدگاه

آیا برای شما هم پیش آمده با اینکه از پروژه بیس لاین گرفته اید، اما با تغییر duration ، start  و   finish فعالیت ها  در ستون واریانس واریانسی مشاهده نکنین. این مسئله یعنی محاسبه نشدن واریانس با وجود بیس لاین در پروژه ، یک سوال متداول است که در مقاله از مقالات آموزش Msp امروز قصد داریم دلیل بروز این مشکل و راه حل رفع آن را برای شما توضیح دهیم. بنابراین در ادامه متن با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه baseline پروژه در نرم افزار ام اس پی (msp )

زمانی که  ما می خواهیم از پروژه بیس لاین ( baseline ) بگیریم. در مرحله اول از تب project  در نرم افزار ام اس پی (msp)  از قسمت set baseline، گزینه set baseline را انتخاب می کنیم. سپس مطابق شکل  baseline  را در ظرف 1 انتخاب می کنیم. بعد از  ok کردن همان طور که مشاهده می کنید در ستون baseline finishe  بیس لاین پروژه محاسبه می شود و قرار میگیرد.

اکنون زمان یکی از فعالیت های بحرانی را تغییر می دهیم. زمان فعالیت را از 45 به 50 تغییر می دهیم. همان طور که مشاهده می کنید واریانس برای کل فعالیت های پروژه محاسبه می شود و در ستون وارایانس قرار میگیرد. همان طور که مشاهده میکنید زمان کل پروژه 5 روز عقب افتاد.

در ام اس پی (msp ) بیس لاین گرفته ایم اما واریانس ظاهر نمی شود!

موقع گرفتن بیس لاین (baseline  ) زمانی که از قسمت set baseline،  گزینه set baseline  را انتخاب کنیم اگر در پنجره باز شده ، بیس لاین ( baseline ) را در ظرف 5 تعریف کنیم. به این ترتیب در ستون کنار واریانس ( baseline 5 )  را انتخاب می کنیم ، تا بیس لاین ها در آن ستون قرار بگیرد. همان طور که مشاهده میکنید، مقادیر بیس لاین ( baseline  (محاسبه شده است و در ستون baseline 5 finishe قرار می گیرد.

حال اگر زمان فعالیت بحرانی پروژه را از 45 به 50 تغییر دهیم، زمان پایان فعالیت ها تغییر می کند. اما همان طور که مشاهده میکنید واریانسی محاسبه نمی شود.  اما دلیل این مسئله چیست؟ راه حل چیست؟ در ادامه راه حل رفع این مشکل را برای شما توضیح می دهیم.

تنیظیمات ام اس پی ( msp ) برای تعریف ظرف baseline

شما باید وارد تنظیمات اصلی نرم افزار شوید و در آنجا این تنظیمات را اعمال کنید که قرار است بیس لاین را در ظرف مثلا 5 محاسبه کنید. پس نام ظرفی که قرار است در ام اس پی در آن ظرف بیس لاین بگیریم را مشخص کنید.

از قسمت fille  گزینه options  را انتخاب کنید. سپس از قسمت advanced  گزینه Baseline for Earned Value Calculation ظرف baseline   که میخواهید واریانس را در آن تعریف کنید مشخص کنید. سپس ok  کنید.  به این ترتیب ظرفی که قرار است بیس لاین در آن قرار بگیرد و واریانس بر اساس آن محاسبه شود در تنظیمات اصلی تعریف شده است. و اگر به نرم افزار برگردید مشاهده می کنید که واریانس هم محاسبه می شود و در ستون مربوط به خود قرار میگیرد.


مطالعه این مقالات پیشنهاد می شود!

اهمیت حضور نفرات برنامه ریزی و کنترل پروژه در سایت

آموزش صفر تا صد فرمول زمانبندی در Msp

شکست نمودار پیشرفت در Replan

انتقال پروژه از msp به Primavera 

مقالات پیشنهادی
دوره پیشنهادی
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
آرین محبی
1401/09/22
پاسخ دهید

سلام وقت بخیر
ممنون از آموزش خوبتون.یه سوال داشتم
واریانس منفی در این ستون به چه معناست؟
به معنی جلو افتادن از زمنا برنامه ریزی شده پروژه هست؟

روزبه کران زاده ویراشگر
1401/09/22

سلام بله کاملا درست حدس زدید. یه حساب سرانگشتی هم بین تاریخ های بیس لاین و اکچوآل بگیرید هم متوجه این مسئله می شوید که از برنامه عقبتر هستید عدد واریانس مثبت و وقتی جلوتر از برنامه قرار می‌گیرید عدد مورد نظر منفی می شود. موفق باشید

FARSHAD -
1402/05/14
پاسخ دهید

در صورت واریانس منفی زیاد باید چیکار کنیم معمولا؟

محمدرضا تقی خانی
1402/08/17
پاسخ دهید

عالی بود.

وحید نوری
1402/08/17
پاسخ دهید

ممنون مهندس، مرسی از آموزش‌های کامل و کاربردیتون

keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط
question